tisdag 18 november 2008

Skolan måste kommunicera men hur?

Idag satsar många kommuner och skolor på dyra IT-system för att kunna förmedla den informationen som man tror att föräldrar och elever vill ha.
Men hur många av oss har frågat elever och föräldrar vad de vill ha?
Richar Gatarski skriver i en artikel i DIU ut ett föräldraperspektiv. Han är intresserad av skolan men ur ett föräldra perspektiv. Hans barn går där men han jobbar inte där. Det är nyttigt att se denna sida av skolan med.
En sak som han tycker vi kunde gjort och det till en kostnad av 0 kronor är att alla lärare börjar blogga om sitt ämne för sina elever och till föräldrarna. Genast har vi en två vägs kommunikation som skolan via hemsidan kan hänvisa vidare till.
Jag tror att hemsidan måste användas mer effektivt och mer levande. Den skall inte vara en envägskommunikation utan en möjlighet till dialog. Därför är bloggen bara för om du skriver något kan din publik reagera och lämna kommentarer. Dessutom är det enkelt att starta driva och underhåller kostar inget.
I vårt uppdrag ingår även skriva IUP och skriftliga omdömmen som elever och föräldrar kan ta del av. I vissa fall även möjlighet att ha en portfolio om man arbetar med det.
All kommunikation med hemmet måste ses som något gott, men till vilket pris och varför skall vi satsa en massa pengar på system som kanske inte används. Jag tänker på tex e-post. Eleverna får idag en e-post av skolan och lagringsutrymme på serverna. Men ärligt talat hur många av er skulle börja använda en e-post som ni vet att ni bara kommer att ha en begränsad tid... Är det inte bättre att eleverna ges möjlighet att koppla sina egna konton till vårt system. Väljer de gmail, Microsoft Live, Yahoo eller motsvarande får de dessutom plats med upp till 50 000 mer lagringsutrymme än vad vi idag har möjlighet att ge dem!
En annan sak som jag länge velat få till är en möjlighet att nå eleverna på ett enkelt sett. De hänger på Bilddagboken (BDB), Facebook, IM (MSN, AIM, ICQ mm). Tänk om man kunde pinga dem där när man vill dem något... Enkelt! Ge eleverna möjlighet att koppla sitt IM-konto, e-postkonto, BDB eller dylikt till deras kontaktkort.
Vet de om att det är den vägen som jag som lärare kommer att meddela dem viktiga saker som har med deras utbildning att göra som kommer de att koppla för de vill lära sig men kanske inte det vi vill att de skall eller när vi vill att de skall men

lära sig, det vill alla barn!
Det ligger i deras natur!


Under Skolforum talade jag med de stora lärplattform leverantörerna om detta utan att få så mycket respons utom från en. Unikum. Jonas Ryberg var inne på exakt samma sak, men så säljer han en enkel produkt som specialiserat sig mot IUP och elevdokumentation med Portfolio.
Kvarstår dock att kanske är bättre att satsa på mindre enheter som man kan bygga ihop till en fungerande enhet. Genom att använda sig av hemsidan som portal. Bloggar för kommunikation med elever och föräldrar om det daglig lärande och vad som är på gång. En eller flera verktyg för IUP, Portfolio/elevdokumentation/skirflitga omdömmen, närvaro där det finns stora möjligheter att anpassa kopplingarna till och från eleverna föräldrarna. Om de gör delaktiga i skapandet av kontona så blir det också mindra adminsitration av dessa för kommunen och ansvaret hamnar hos föräldrarna. Hmm kanske en idé vad säger ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Senast igår hörde jag också frågan varför vi inte avänder oss av de program, mejlsystem m.m som eleverna använder i sin vardag. Tänk hur långt vi skulle kunna komma i lärandet om vi pedagoger valde att använda oss av de IT-system som eleverna använder och är intresserade av. Jennie

Richard Gatarski sa...

Ett otroligt inspirerande exempel på en skola där skolpersonalen bloggar är http://www.mabryonline.org/ (arkiverat experiment), skapad av dess fd rektor Dr Tim Tyson. Han berättar själv om det på http://bobsprankle.com/bitbybit_wordpress/?p=336