Han ger exempel på hur HM ger kunderna möjlighet att skriva in PLU-koden till ett plagg de vill ha men som inte finns ideras storlek, i en framtid via kameran direkt, för att sedan se i vilka affärer det plagget finns i rätt storlek... Coolt
De visade också en rätt avancerad iPhone-appidé för IKEA. Där man går runt i varuhuset, shoppar parallellt i phonen, ritar ett rum, får inspiration, hittar varorna, med mera. Till sist, utifrån vinkatalogen från Allt Om Mat. Appen fanns på riktigt, Sofia demonstrerade den live genom att koppla iPhonen till projektorn. Hon sökte i katalogen (på land och prisvärdhet), plockade fram några viner och vi såg kvalité, etc. (Det visade sig sedan efter presentationen att appen kördes på en Nokia men det såg ut som den kördes på iPhone hälsar Richard i efterhand)Som sagt med de mobila enheterna vi redan idag har och tillgång till ett 3g-nät med fast taxa finns det otroliga möjlighter som alla tjänar på om man ser dem.
Richard tar även upp ett tänk värt exempel från Sofia Svantesson VD och grundare v Ocean Observations där hon gav ett exempel på hur operatörerna skulle kunna tjäna pengar och hur vi konsumenter skulle tjäna tid och information
Tex att i stället för att få SMS typ “välkommen till Tyskland, här kostar det skjortan att använda sin mobil” så kan det bli “välkommen, här är tre länkar till intressanta grejor”.
Den som lever får se...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar