fredag 28 november 2008

Digital kompetens!

Jag blev i förra veckan ombedd att förbereda och spela in ett kort anförande om digital kompetens som en av våra utvecklingsledare skulle använda sig av när han framförde sina tankar om skolan framtiden för nämnden. Han har valt att tala om EU´s åtta nyckelkompetenser för ett livslångt lärande. Jag skulle då dyka upp i hans PowerPoint med en film tänkte han och tala om digital kompetens. En trevlig tanke tyckte jag och tackade ja. Nu är den färdig och jag spetsade till det genom att lägga ut den på Youtube för alla att se och även den församling som skall lyssna på föredraget. Man skall ju leva som man lär. Resultatet har ni här nedan.
Är det något som fattas något som borde strykas?
Kommentera för det finns tid att ändra fram tom den 1 december...
Ha en trevlig helg!



I veckan passerade vi en viktig tidpunkt...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Halleluja, jag röstar på dig! I vilket skolval som helst.

Kul att se att du ändrat uppfattning om vad web2.0 är sedan vi diskuterade det för ett och ett halvt år sedan:).

Jättebra film Jonas, önskar verkligen att jag sett den innan jag var på intervjun:)
Tjing
Viveka

Unknown sa...

Man tackar och bugar och inte är man för gammal för att ändra sig heller...
men jag minns inte min förra stånd punkt med mer än att jag misstänkter att den skiljer sig från det jag säger i filmen...
PS snygga julkulor!

Anonym sa...

Yeahh! Bra, Jonas!
Det är viktigt det du tar upp.
Fast jag har en liten invändning mot att man först i år sju ska ha bättre datorer. Min uppfattning är att de behövs redan i år fyra, om inte tidigare, när man kommer djupare in på att jobba med digitalt berättande i olika former.
Sen vet du att jag lägger in annat i begreppet IT och tycker att kommunikation ryms där, men det behöver jag inte tjafsa om nu egentligen... ;-)
Sammanfattningsvis: En mycket bra och viktig film! Bravo!

Anonym sa...

KANON! bara hur bra som helst. Ska länka till dig på måndag. HURRA FÖR DIG: A-M

Anonym sa...

Jag måste skriva och berömma dig för en bra film. Jag kommer rekommendera flera skolledare här i Trollhättan att titta på den. Helt strålande!

Christina/IT-pedagog i Trollhättan

Anonym sa...

Tycker att delen som förklarar att "barnens verklighet är digital" är mycket viktig.

Hade gärna sett en liten fördjupning i hur de olika nyckelorden (hämta fram, bedöma, lagra etc.) återfinns i skolan och hur de har förändrats.

Till exempel hämta fram kunskap = google, redovisa information = wikipedia. Väldigt förenklat, men för att förklara min tanke...

/Pontus

Unknown sa...

tack för stort stöd! IT-mamman och Patril bra synpunkter skall lägga till.

Anonym sa...

Håller med IT-mamman om att vi behöver bra datorer senast i år 4, kanske redan i år 3...

Vad var det förresten för konstiga vita datorer i slutet av filmen? ;-D

Och Jonas... vad gör du egentligen kvällstid?

http://sydsvenskan.se/lund/article394176.ece

/Joachim