måndag 26 oktober 2009

Dödar skolan kreativiteten!?

TED är en fantstisk resurs som jag vid flera tillfällen tipsat om. Nu fick jag ett återtips om man nu kan säga så från Anders Erenius och Karlénskan.
Sir Ken Robinson är en fantastisk talare och han höll i juni 2006 ett tal på TED om just skolor och kreativitet. Jag tycket detta tal är så pass bra att det kan ses igen, så njut...

Presentationen på TED sida lyder så här
Sir Ken Robinson is author of Out of Our Minds: Learning to Be Creative, and a leading expert on innovation and human resources. In this talk, he makes an entertaining (and profoundly moving) case for creating an education system that nurtures creativity, rather than undermining it. (Recorded February 2006 in Monterey, CA. Duration: 20:02)


Uppdatering: Läs även Joachims inlägg om filmen på Skolväskans blogg!

2 kommentarer:

Judit Pozna sa...

Underbart:)
det är verkligen otroligt viktigt med kreativitet i skolan! Inte bara att ta tillvara elevernas egen kreativitet utan att som lärare medvetet arbeta för att skapa kreativa arbetsmiljöer. Vad händer egentligen på de lektioner där elever är helt går upp i en uppgift, individuellt eller i grupp, och vill inte ta rast eller gå hem? Vad händer vid dessa tillfällen och hur ska vi jobba för att på alla lektioner, i samtliga ämnen, uppnå detta flöde?

Är det inte just här som IKT har sin styrka? Med den variationsrikedom av uttrycksformer som IKT erbjuder finns ju alla förutsättningar för att låta elever använda sin fantasi och uppfinningsrikedom. Det handlar om nya arbetsformer som möjliggör att olika begåvningar kan komma till sin rätt.

Rekommenderar ”Flow” av Mihály Csíkszentmihályi om hur man medvetet jobbar för att uppnå Flow!

Judit Pozna sa...

Underbert!:)
Visst är det otroligt viktigt med kreativitet i skolan! Inte bara att ta tillvara elevernas egen kreativitet utan att som lärare medvetet arbeta för att skapa kreativa arbetsmiljöer. Vad händer egentligen på de lektioner där elever är helt går upp i en uppgift, individuellt eller i grupp, och vill inte ta rast eller gå hem? Vad händer vid dessa tillfällen och hur ska vi jobba för att på alla lektioner, i samtliga ämnen, uppnå detta flöde?
Är det inte just här som IKT har sin styrka? Med den variationsrikedom av uttrycksformer som IKT erbjuder finns ju alla förutsättningar för att låta elever använda sin fantasi och uppfinningsrikedom. Det handlar om nya arbetsformer som möjliggör att olika begåvningar kan komma till sin rätt.

Rekommenderar ”Flow” av Mihály Csíkszentmihályi om hur man medvetet jobbar för att uppnå Flow!