tisdag 20 oktober 2009

Framtidens datoranvändning i skolan

Rubriken låter kanske lite pompös men i Lund har vi en lite grupp som fått i uppgift att göra en förstudie om 1-1 i Lund. Gruppen har träffats två gånger och diskussionerna är bra och koncentrerade på funktion och användningen och inte på teknik. Bra!
Samtidigt har det under veckan som gått pågått en vild diskussion om datorns vara eller inte vara i skolan som jag tycker verkar lite bisarr. För inte har vi väl någonsin debaterat pennans var eller inte var. Nej TänkOM:

Ni kan följa debatten på Skolväskans Blogg men jag ger er ett citat från bloggen här..
De första lärarna som var med i projektet var inte ett dugg IT-intresserade, men de var nyfikna på om IT kunde förbättra läsning och skrivande. Det enda de egentligen gör är att de använder Word. Ibland på egen hand. Ibland två och två. Inget hokus pokus. Inte för att lärarna ska slippa undervisa. Utan för att det fungerar!

Efter första året hade de sett följande fördelar:

- Lusten att skriva blir större
- Intresset för läsning ökar
- Det är lättare att samarbeta kring texter
- Texterna blir bättre och mer innehållsrika
- Lättare att skriva för elever med motoriksvårigheter
- Eleverna kan läsa vad de andra skrivit
- Det är lättare att redigera texten i datorn än för hand
- Eleverna lär sig stor bokstav och punkt snabbare
- Det blir naturligt mellanrum mellan orden
- Eleverna lär sig fingersättning naturligt och tidigt
- Läs- och skrivriktning blir automatiskt rätt
- Datorn blir snabbt ett naturligt verktyg i skolarbetet

och läsa mer kommentarer hos Anders Erenius tycker till om IT här och här
och så den tredje filen från Roglighetsteorin...
ni kan också läsa om vad Johanna tycker i frågan om att ha roligt och lärande här...

3 kommentarer:

Mathias sa...

Det enda negativa som jag ser med att använda datorer ofta i skolan är att om man har tillgång till en dator hela tiden blir det lätt att den blir ett distraktionsmoment under genomgångar.

Jag har gått på Gunnesboskolan tidigare och nu läser jag sista året på Humanus gymnasium i Lund. Där har alla elever och lärare tillgång till en "egen" bärbar dator.

Det är främst nu under det sista året som man märker hur distraherande datorn är; även om man själv inte har datorn uppfälld så dras blicken lätt till en skärm på en dator som inte är hopfälld under genomgångarna, vilket leder till att man tappar tråden i lärarens genomgång.

En annan grej som är så himla irriterande är när datorerna, som såklart kör Windows Vista, hänger sig jämt och ständigt, speciellt när man trycker Ctrl+S.

Detta händer såklart inte om man använder sig av ett mycket mer välutvecklat operativsystem, och det är just därför som jag, om en ungefär vecka, skrotar Windows för gott till förmån för en MacBook Pro med Snow Leopard; det är fan värt pengarna!

Slutsats:
Använd datorer i undervisningen så mycket som möjligt eftersom det underlättar extremt mycket. Se dock till att datorer förblir hopfällda/stängda under genomgångar och redovisningar samt att ett användbart operativsystem (läs: EJ Windows) är installerat på datorerna, kosta vad det kosta vill, barnen är vår framtid!

Anders Erenius sa...

Underbart Mathias!
Äntligen en röst med riktig "cred" i debatten. Du som faktiskt har erfarenhet av att befinna dig i situationen elev med dator kan ju lära oss otroligt mycket. Vad glad jag är att du kommenterar. Ge oss mer MER...

Jonas Hällebrand sa...

Tack för input Mathias. Den är mycket viktig för oss pedagoger. Du som Anders skriver "...som faktiskt har erfarenhet av att befinna dig i situationen elev med dator kan ju lära oss otroligt mycket."
Skoj att få kontakt och vi hörs om inte så via Twitter ;)