Samtidigt har det under veckan som gått pågått en vild diskussion om datorns vara eller inte vara i skolan som jag tycker verkar lite bisarr. För inte har vi väl någonsin debaterat pennans var eller inte var. Nej TänkOM:
Ni kan följa debatten på Skolväskans Blogg men jag ger er ett citat från bloggen här..
De första lärarna som var med i projektet var inte ett dugg IT-intresserade, men de var nyfikna på om IT kunde förbättra läsning och skrivande. Det enda de egentligen gör är att de använder Word. Ibland på egen hand. Ibland två och två. Inget hokus pokus. Inte för att lärarna ska slippa undervisa. Utan för att det fungerar!
Efter första året hade de sett följande fördelar:
- Lusten att skriva blir större
- Intresset för läsning ökar
- Det är lättare att samarbeta kring texter
- Texterna blir bättre och mer innehållsrika
- Lättare att skriva för elever med motoriksvårigheter
- Eleverna kan läsa vad de andra skrivit
- Det är lättare att redigera texten i datorn än för hand
- Eleverna lär sig stor bokstav och punkt snabbare
- Det blir naturligt mellanrum mellan orden
- Eleverna lär sig fingersättning naturligt och tidigt
- Läs- och skrivriktning blir automatiskt rätt
- Datorn blir snabbt ett naturligt verktyg i skolarbetet
och så den tredje filen från Roglighetsteorin...
ni kan också läsa om vad Johanna tycker i frågan om att ha roligt och lärande här...