tisdag 2 juni 2009

Frustrationen ökar!


Jag känner att frustrationen bygger upp inom mig. Trots att vi har ett bra koncept på min skola. Vi har sedan 8 år arbetet målmedvetet för att IKT skall vara en del av elevernas skolvardag. Vi har blivit uppmärksammade i press och media. Vi är förnärvarande den skola som levererar elever med 4 högsta betygsnittet i årets skolkommun och den skola som har alla behöriga till gymnasiet till hösten bland årets nior.
Men ändå är jag inte nöjd!
Vi har under fem år betalat 675 000 SEK till IT-avdelningen för att driva 53 PC på skolan. Tanken med den centraliserade driften var att det skulle bli billigare och vi skulle få en fungerande plattform med program som bar sköts ut til ldatorerna efter några klick i ett webgränsnitt. OK vi har 53 fungerande PC men vi har inte fått välja fritt vilka program som vi vill köra. Först förra månaden dök tex Skype upp. Inför omläggningen til Live@Edu visade det sig att vi inte kunde se på Microsofts egen reklam om produkten trots att vi skall vara en Microsoft kommun...
Nu till hösten måste vi byta ut samtliga PC mot nya för att få service och underhåll på dessa så under en tre år period räknat från höstterminens start skulle vi kunna köra enbart bärbara MacBook med bättre prestanda och program på skolan. Detta skulle betyda att varje pedagog fick en egen! dator och att alla tre arbetslagen dessutom fick tillgång till 10 elevdator (MacBook) per lag och att vi skulle kunna utrusta biblioteket med 8 iMac, bildsalen med 6 iMac. Och detta till samma kostnad som fasta PC i plattformen.
Nu tänker du varför gör ni då inte det.
Jo det visade sig att när vi ville lämna tillbaka/skrota alla PC på skolan så kunde man inte lova att vi slipper betala för de datorer som därmed inte har längre!??!?! utan vi skall i ren solidarietet till resten av kommunen betala för tjänster från IT-avdelningen som vi inte vill använda. PC-datorer i plattformen. Var är logiken i detta? Skall vi inte ge våra elever den bästa utbildning vi kan med den elevpeng som vi får per elev. Är det inte rektor som är den pedagogiska ledaren och skall inte pedagogen få välja vilket läromedel som han/hon skall använda?
Vi skulle alltså kunna utrusta skolan med toppmoderna datorer som kan ge eleverna ett större engagemang och bättre måluppfyllelse med samm budget men hindras av ängsliga tjänstemän som inte förstår! Politeker som har fattat ett beslut om en enhetlig IT-miljö- Men det är ju ett läromedele vi talar om. De skulle aldrig drömma om att inför en enhetligt läroboksmiljö med katekesen som ända tillåtna lärobok! i alla ämnen! Eller hur?
Ibland blir jag så trött!

22 kommentarer:

Anders Erenius sa...

Ja vad kan man bli annat än trött.
Suck. Medmänniska är ju så mycket trevligare än motmänniska. Eller hur?
Jag brukar känna det som om man simmar i jorgubbskräm (eller dynga om jag skall vara ärlig men jordgubbskräm verkar gulligare). Det är ett jäkla motstånd hela tiden. Kunde vi inte få lite medarbetare där inne på IT istället för motarbetare. Kanske det vänder till hösten.....2025.

Anonym sa...

Jag känner igen problemet och det har gjort mig frustrerad länge. I Göteborg betalar vi 7000kr per år och dator i en supportavgift. I den avgiften ingår internet, service och gemensam plattform. 7000kr för detta är helt otroligt. För mig känns det som det är en väldigt dyr internet och support behövs sällan. Vi skulle nästan kunna lösa 1 till 1 på en gång om vi kapade dessa kostnader. Så med risk för att vara tjatig det måste till en massa TänkOM för att det ska bli bra. För något måste hända!
Patrik Glad

Habe81 sa...

Tänk OM! vi bara kunde ge f-n i allt och börja om på ny kula.
En digital lärmiljö med mac (eller pc), Gmail osv!
Är inte vi och våra elever värda ett bättre öde än det vi nu upplever?

Fredrik Svensson sa...

Känner frustrationen ända hit! Skriv insändare och avkräv svar på 20 listiga frågor! Ge er inte fören svaren kommit och vänd dem sedan mot chefen för härdsmältan. Det är ju som i många kommuner renodlad idioti i sin renaste form.

Tina sa...

Som lärare vill man inte fokusera på tekniken utan på lärandet. Tekniken ska framförallt fungera och vara lätt...cloud computing och peer to peer.

Ulf sa...

Vi ses på barrikaderna...

Lars Ekelöw sa...

I ditt inlägg på FB skrev du om att hantera minskade IT-kostnader, i detta inlägg vill du att kommunen ska köra ett dubbelspår. Jag tror inte det finns en enda kommun/organisation som kör ett dubbelspår pga av de ökade kostnader kring drift/support/utveckling. I den verksamhet jag arbetar i kommer vi att ha ca 1150 datorer ht2010, jag är riktigt nöjd med att dessa är av samma modell, det innebär att vi endast har en tekniker på 50%.
Vi använder hellre pengarna åt att utbilda vår personal. Vi har 100 st undervisande pedagoger 2 st av dessa har Mac hemma, för att göra det så enkelt för våra pedagoger anser jag att pc-spåret är lättast. Är inte utmaningen att föra in IT i undervisningen det viktigaste inte vilken burk de använder.
Du skriver även att ni levererar elever med högt betyg, beror detta på er IT-satsning?, hur har ni mätt?
De finns rad kommuner som nosar på 1-1 idag och de sammahang jag träffar dessa blir jag förvånad över hur dålig beställarkompetensen runt teknik/it är bland ledande skolpersoner runt om i landet.
Det är den grupp vi ska påverka och hjälpa med att se vinsterna med it i undervisningen och inte fingra på stordriftsfördelarna.
I Nacka har vi rätt att använda vilken datormodell som helst, men till en kostnad och en viss begränsning i åtnyttjandet av olika centrala resurser. Du kanske ska åka på studiebesök.

Lars Ekelöw sa...

V37
I ditt inlägg på FB skrev du om att hantera minskade IT-kostnader, i detta inlägg vill du att kommunen ska köra ett dubbelspår. Jag tror inte det finns en enda kommun/organisation som kör ett dubbelspår pga av de ökade kostnader kring drift/support/utveckling. I den verksamhet jag arbetar i kommer vi att ha ca 1150 datorer ht2010, jag är riktigt nöjd med att dessa är av samma modell, det innebär att vi endast har en tekniker på 50%.
Vi använder hellre pengarna åt att utbilda vår personal. Vi har 100 st undervisande pedagoger 2 st av dessa har Mac hemma, för att göra det så enkelt för våra pedagoger anser jag att pc-spåret är lättast. Är inte utmaningen att föra in IT i undervisningen det viktigaste inte vilken burk de använder.
Du skriver även att ni levererar elever med högt betyg, beror detta på er IT-satsning?, hur har ni mätt?
De finns rad kommuner som nosar på 1-1 idag och de sammanhang jag träffar dessa blir jag förvånad över hur dålig beställarkompetensen runt teknik/it är bland ledande skolpersoner runt om i landet.
Det är den grupp vi ska påverka och hjälpa med att se vinsterna med it i undervisningen och inte fingra på stordriftsfördelarna.
I Nacka har vi rätt att använda vilken datormodell som helst, men till en kostnad och en viss begränsning i åtnyttjandet av olika centrala resurser. Du kanske ska åka på studiebesök.

Johan sa...

Lars: jag förstår att du är avigt inställd till alternativ när ni som kommun länge suttit i knäet hos Microsoft - och fortfarande gör det. Alla alternativ som avviker från en standardiserad lösning med notebooks (helst Tabletts, eftersom tabletts är så himla bra i undervisning), Sharepoint, Officepaketet och antivirus. Skulle ni verkligen bara vara intresserade av en lösning där det handlar om att kunna blogga (som du själv skrev i din blogg) så hade ni för länge sedan lagt ner arbetet med Sharepoint (de utvecklingskostnaderna har väl också varit gratis i två år?...) kört Open Office på Netbooks med Ubuntu på - men nej, en standardiserad lösning oavsett behov är det bästa. Kul att du själv i ditt inlägg kör "dubbla standarder".

Jag är oerhört glad att beställarkompetensen är verksamhetsstyrd och inte IT-enhetsstyrd. Tyvärr verkar det vara få skolor som själva får bestämma vilken lösning de vill ha utan IT-enheten vill alltid ha ett finger med i spelet. När alla andra argument för dem att få drifta och supporta till överkostnader är gjorda brukar man alltid spela "säkerhetskortet". När de sedan förstått att eleverna redan idag har ett öppet, trådlöst nätverk i mobilen så kan det faktiskt gå så långt att IT-enheten jobbar MED skolan istället för MOT den. Förhoppningsvis kan den sittande regeringen reglera detta självbestämmande i lag under året.

Det är inte speciellt ovanligt alls att drift, support och dator kostar runt 7-8000 om året för skolorna. I vissa fall kostar den mer än så.

Jag uppmanar samtliga frustrerade pedagoger & rektorer att maila sin IT-enhet och be dem specificera varende krona i den lösning som de använder. Tyvärr kan ni inte räkna med att få svar - eftersom det just nu säkerligen sker omstruktureringar.

Patrick sa...

Jag förstår din frustration Jonas. Vi för just nu liknande diskussioner i min kommun. Från förvaltningshåll funderar vi på att byta plattform och på att öppna upp våra IT-system. Vi har tillsatt en oberoende utredning som ska utreda konsekvenserna av ett plattformsbyte ur alla perspektiv, kostnad, fortbildning, program, pedagogik osv. Konsulten utreder Windows, Mac OS och Openscource. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till. IT-avdelningen är inte så roade av detta om jag uttrycker mig milt...

För mig personligen spelar inte Mac-PC så stor roll då jag har arbetat parallellt med båda plattformarna i många år. Det som irriterar mig mest är de hårt styrda och "låsta" system som vi tvingas leva med i skolan. Vi har ju som lärare, enligt läroplanen stor frihet att välja metoder och material i vår undervisning. Men tydligen inte när det gäller IT...

Med låsta system blir alla rutiner oerhört kostsamma då man väldigt ofta måste kontakta IT-avdelningen för att lösa problemen istället för att kunna göra det själv. Dessutom lär sig ju inte användarna att själv hantera sina problem eftersom någon annan alltid kommer och fixar det.

Unknown sa...

Stå på! Har precis samma idé som du, men en betydligt progressivare IT-avdelning - känns oerhört konstruktivt att arbeta just nu - bara pengarna till 1-1 projekt som saknas... Läs gärna vår http://sites.google.com/site/epedagogik/praktisk-it--och-medieguide som godkänts av IT-avdelningen...

Lars Ekelöw sa...

Johan , hur menar du att vi sitter i knäet på Microsoft?. Antivirus förklara dig? I Nacka har vi möjlighet att välja efter verksamhetens behov, Mac eller Pc, Schoolsoft, Google apps eller sharepoint. När du pratar om sharepoint osv visar du din okunninghet när det gäller att implementera it i skolorna. Varför skulle Tablets vara bättre än mac i undervisnigen? Hur menar du då?

Lars Ekelöw sa...

Sorry Johan men jag tycker att ditt inlägg är riktigt out of bounds. Du kan väl ringa!

Johan sa...

Det är möjligt att jag har missförstått den strategi som Nacka har valt men jag vidhåller att samarbetet mellan Microsoft och Nacka är väldigt tight - http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/134639
http://www.mypaper.se/show/text.asp?pid=345117297037143&page=24

Du har ju själv uttalat dig offentligt på Microsofts webbplats - http://www.microsoft.com/sverige/references/referenzen_detail.mspx?Id=7ffcda38-f5a6-40df-8f71-eb86ca502f64

Jag har dock inte insyn i Nacka kommuns skolors exakta kostnader för IT men med bakgrund av vad andra kommuner/skolor betalar så vågar jag gissa att IT-kostnader (inkl. utb samt utv.) sammantaget knappast hamnar under 4000:-/dator & år, vilket även det är för mycket.

Vad jag har förstått så är YBC de enda som kör Mac/annat idag (vilket inte var det enklaste - rätta mig om jag har fel). Och den främsta anledningen till att man på YBC kör Google Apps var för att Skolportalen inte var klar när YBC drog igång. Vilka fler än YBC kör idag Mac/annat system än PC/Sharepoint? Men superbra om det håller på att förändras.

Upplys mig gärna kring vad min okunnighet består i när det gäller IT i skolorna avseende Sharepoint.

Lars Ekelöw sa...

Johan:
Nacka gymnasium hade Mac ett antal år. YBC begärde att Macarna skulle integreras i systemet på samma sätt som pc:n därav diskussioner, av det jag vet var det ingen som nekade YBC att köra Mac, där kanske jag har fel men du kanske vet bättre.
Skolportalen var inte klar när YBC rullade ut men samtidigt hör jag på ganska nära håll att skolportalen är överflödig och att Apps räcker.
Det finns dock en skillnader mellan grundskola och gymnasium, tex att föräldrar ska ha tillgång till elevdokumenation, frånvaro, eget konto det som vi pilotar genom e-id samt en kontrollerad fyrkantig miljö där vår pedagoger ska kunna växa och utveckla sitt lärande.
Att du nämner att vi är med som ett referenscase med Microsoft skulle innebära att vi sitter i knäet på Msoft, är ju småfånigt, vi jobbar även med andra organisationer då skulle vi väl även sitta i knäet på dem?
Sen undrar jag om du känner till ngn annan bättre kostnadseffektiv lösning på marknaden än den live at edu erbjuder dag?

Lars Ekelöw sa...

http://www.youtube.com/watch?v=0TZ_9-rbslo

Lars Ekelöw sa...

Johan, du skriver "Men superbra om det håller på att förändras."
Varför det undrar jag?

Johan sa...

Hur länge sedan var det Nacka Gymnasium hade Macar? Hur många och i vilket syfte?

Som jag förstod det så var snarare så att kommunen/IT krävde att Macarna på YBC skulle fungera i den befintliga miljön än att YBC krävde att få fungera i den. Därav att ingen nekade YBC att köra Mac förutsatt att man kunde leva upp till de satta kraven.

Som du nämnde så använder nästan alla skolor någon form av skolportal i form av Schoolsoft/First Class etc. De portalerna är dock annorlunda (som jag har förstått det) från t.ex. Sharepoint i det avseendet att portalen redan från början är anpassad för skolan medan Sharepoint kräver en form av anpassning för verksamheten. Och jag vill också betona en sak - skilj gärna mellan pedagogik och administration. Vad lärarna behöver i klassrummet med eleverna och vad man behöver för närvarorapportering mot föräldrar är två helt skilda saker.

Det är inget konstigt med att vara referenscase och det innebär ju per definition inte att man sitter i knäet hos en leverantör/företag. Däremot är jag kritisk till den helhetslösning som man valt med Microsoft och under den tidsperiod detta sträcker sig. Jag anser till exempel att Stockholms Stad har gjort exakt samma sak och jag tror inte att vi kommer se en positiv utveckling kring datorn som ett pedagogiskt verktyg utifrån de förutsättningarna man nu målat upp. Hur kan man tro att förskolor har exakt samma behov som 3:or på gymnasiet?

Google Apps är bättre än Live@Edu (som i princip är en kopia av Google Apps fast som en avskalad Sharepointvariant) på de flesta punkterna redan idag och när Google Wave kommer senare i år så kommer man fullständigt sopa banan med Live@Edu.

Men återigen - du påpekade min okunnighet när det gäller implementering av IT i skolan. Jag tror inte att vi kommer så mycket längre - vi uppfattar nog att skolan har olika typ av behov. Jag tycker att du sammanfattar våra olika syn på skolutveckling rätt så bra:
"... samt en kontrollerad fyrkantig miljö där vår pedagoger ska kunna växa och utveckla sitt lärande"
- ja, vilken pedagog skulle inte vilja utvecklas och utmanas i en fyrkantig, kontrollerad miljö...

Lars Ekelöw sa...

Johan:
Kanske en trygg miljö vore bättre skrivit än fyrkantig som du tolkar negativt, men jag vet inte riktigt vad hur har för erfarenhet av det du skriver.
Diskussionen har nu blivit en tävling mellan olika system/tekniska lösningar och där fokus inte riktigt hamnar på klassrumsnivån (riktigt retro 90-tal), i de sammanhang jag möter skolledare/skolchefer är det vikten av vad IT gör på elevnivå oavsett teknik och precis som du nämner är det skillnad av behov i förskolan/gymnasie och det finns inte ett enda samlat verktyg som täcker alla behov.

Lars Ekelöw sa...

Johan Ek...:
Google wave/Live at edu jag talade om idag och inte framtida releaser.

Johan sa...

En trygg, uppstyrd miljö är väl så mycket 90-tal man kan komma. När man pratar i de termerna hamnar man lätt i tekniska diskussioner istället för en pedagogisk diskurs kring lärande. Jag är helt övertygad om att verksamheten i form av pedagoger och skolledare skall avgöra vilken typ av lösning som passar skolan bäst - inte IT-enheten. Som jag tidigare nämnt, när IT-enhetens alla argument faller brukar man ta upp termer som trygg miljö och säkerhet, ja - även juridiska argument. Som att lärare och elever måste skyddas mot något när båda grupperna har helt öppna nätverk både i mobiltelefonen och hemma. Det enda Björklundska ord som passar i detta sammanhang är "gör om, gör rätt"-> IT-avdelningen (om de överhuvudtaget skall vara involverade i skolverksamheten).

På tal om ert egna "öppna" system -> http://web.me.com/emma.rosen/Webbplats_2/Emmas_tankar/Poster/2009/5/29_De_vill_ha_oss_kvar_på_YBC..html

Google Wave och Google Apps är för övrigt inte samma sak.

Johan sa...

Blogger klippte av adressen till Emmas blogg:
http://web.me.com/emma.rosen/Webbplats_2/
Emmas_tankar/Poster/2009/5/
29_De_vill_ha_oss_kvar_på_YBC..html

Om inte annat så är inlägget döpt till "De vill ha oss kvar på YBC".

Klipp och klistra.