måndag 14 september 2015

All in all it's just Another Brick in the Wall...


Jag blir alltid lite betänksam när alla plötsligt tycket likadant. Framför allt när det gäller skolutveckling. Just nu snackar alla om att

alla barn skall lära sig att koda! 

Jag kan säga med erfarenhet att alla barn vill inte koda! och då funkar det inte att alla skall! men jag tycker däremot att alla skall ha provat. För om man inte provat vet man inte.
När jag växte upp, och skulle bli något, så sa alla att man skulle bli ekonom. Det var höga intagningspoäng på ekonomi och jag tom provade en termin men det var inte för mig och handen på hjärtat alla som känner mig vet att jag hade blivit en urusel ekonom. Men jag provade och vet nu att det inte är min gebit. Samma sak gäller Kod och allt annat vi i skolan skall lära de små. Vi vet sällan något om framtiden bara att den blir annorlunda. Så vad vi måste lära våra elever är att lära sig och att vara förändringsbenägna samt att prova på saker innan man säger nej.
För den som vill prova på kodning finns många bra sajter och kurser att gå men jag tror inte vi skall lägga ner för mycket tid på kodning i skolan. Jag drar dock mitt strå till stacken genom att köra en kurs i programmering av LEGO MINDSTORMS i ämnet teknik med mina åttor nu. Området heter Robotar och modern teknik och min planering kan ni ta del av via Unikums Skolbank.

I denna kurs har alla även gjort One Hour of Code på code.org dvs alla har provat. Här får eleverna inspiration och kunskaper av kändisar som Bill Gates, Mark Zuckenberg tom Barack Obama. Om detta har jag skrivit innan bla "I remember being here, must be a glitch in the matrix" och "Schools out for summer...".
En del tycker detta är så skoj att de numera lärt sig att programmet i Python andra har kommit fram till att de hellre använder programmen än skapar dem. Men, och det är det viktiga, alla vet hur grunden i programmering går till vilket är viktigt för att förstå sig pp alla dessa tekniska underverk.
Lite som Patrick Keneally skriver i The Guardian under "Let's pause before drinking the 'coding in schools' Kool-Aid"

Dagen rubrik är mycket riktigt från...

Inga kommentarer: