måndag 20 april 2009

Hur bra är skolor på etik och källkritik på Internet?


Den fråga ställde Anette Holmqvist på Kolla Källan i Skolverkets IT-undersökning som jag skrev om i fredags men då i mer allmänna ordalag om datorer i skolan.
Denna del är också intressant läsning ochman kan konstatera som Joakim kommenterar att
Vi i skolan har en bra bit kvar inom detta område, vilket har varit ett dåligt samvete för mig länge.
Personligen har jag inte riktigt lika mycket dåligt samvete eftersom vi faktiskt har en handlingsplan för informationssökning och har under 5 år aktivt arbetat med det med det faktum att jag ibland får åka och hålla föreläsningar om att arbeta på detta sätt gör mig betänksam. Inte det att hålla föredrag för det gör jag mer än gärna men att det finnsett behov och det visar ju även undersökningen att det gör. Hela 41% av grundskolans lärarna vill veta mer om källkritik som är en del av informationsökningen enligt mig. Så vist finns det ett stort behov men det som är skrämmande är att så många inte inser det eller ens prioriterar denna del. Det är ju så att EU har specificerat 8 kompetenser för ett livslångt lärande och nummer 4 är digitalkompetens där informationsökning är en viktig komponent. Dvs lika viktig som basämnena. Så om detta prioriteras bort är enligt min mening mycket illa ute inför framtiden...
Det ser bättre ut när man tittar på Gymnasieskolorna och fristående skolor men det hjälper tyvärr inte upp bilden. Det är alldelse försent att lärar sig en av basfärdigheterna först när man nått 16 år!!!
Inte börjar vi med teknikträning i fotboll först när de är 16! eller hur!!!

Eleverna behöver en grund att stå på från grundskolan och då ingår enilgt min mening med EU som grund bestämt att ha digital kompetens!

Det gäller skolminstern också! Se på den norska som både Twittrar och Flickrar. Från Jan Björklund hörs mest kraxas som Joakim uttrycker det!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jonas...

Ibland hittar man lite stavfel här och där i dina inlägg... men först idag upptäckte jag att din rubrik på bloggen är felstavad. Hur jag kunnat missa det 100 gånger tidigare???

Det står ju fundringar!

Krax krax från JT

Unknown sa...

@JT
Nja, det där med stav fel har jag levt med sedan jag var liten. Bokstäverna kommer liksom inte alltid i rätt ordning. Kanske det är därför jag trivs med dator, men det är inte fel i rubriken bara stavat på ett annorlunda sätt! Det skall vara fundringar, en speciell form av funderingar, så där lite extra fundersamma som Puh ibland har..

Unknown sa...

Det finns fler sådana nästan ord. Kanskaper är nog den bästa. Det är sådana kunskaper som man bara kan...
Härligt va! ;-)

Unknown sa...

@JT Förresten ett stort tack i alla fall för kommentaren...
och att du läser det jag skriver!
Det värmer som vårsolen...

=D

annemarie sa...

Hej - stava som du vill - jag har aldrig tänkt på det ... jag läser det du har skrivit. Anne-Marie

Jag älskar KANskaper... befriande rätt att stava fel. A-M

Unknown sa...

Tack Anne-Marie!
Det värmer och visst är KANskap ett härligt ord!
Fundringar tycker jag klart oxså om precis som oxså varför stavas det inte så egentligen. Men som Fredrik Lindström brukar säga. Språket är levande dvs det ändrar sig hela tiden. Jos tex istället för Juice...

Unknown sa...

COh Jocke kan int erå för att han är gammal korrläsere någon måste ju vara det... ;-)

PS Bonnier kommer och hälsar på igen den 5 maj... något kanske är på G hmmm