måndag 27 april 2009

Mobilen i skolan javisst! - Men till vad?

Jag har ju tagit upp att jag tycker vi skall använda elevernas mobiler mer i skolan på denna blogg och i artikeln i SDS i torsdags.

På MIT (Massachusetts Institute of Technology) har man utvecklat en enkel gratis editor för att skapa egna spel där utnyttjar mobiler med inbyggd gps att spela spel.
Detta tipsar Mats Larsnäs om idag på IKT i skolan.

Uppfylld av en workshop om Mobilen i undervisningen skriver han om programmet som är enkelt att använda enligt honom och som kan ge eleverna nya möjligheter vid tex en stadsvandring eller studiebesök. Mats skriver:

Första dagen på workshopen på Malmö Högskola fick vi spela ett spel som var utvecklat för MIT men anpassat för Malmö av Eric Klopfer och företaget Awnic.
Spelet handlade om att avslöja en miljöskandal. Flera personer hade blivit sjuka och nu gällde att hitta källan till detta. Vi blev indelade i grupper och fick olika roller. Jag blev ingenjör i min grupp en annan reporter och en tredje blev miljöforskare.
De fortsatte med att utveckla spel till mobilen och dator. Det som behövs för att köra spelen är en Windows mobil utrustad mobil. Skall bli skoj att se vad som händer om de portar spelmotorn till iPhone och symbian för att få en större bredd på användbara mobiler...
Mats avslutar med
Andra dagen så slutfördes tankarna kring spel i mindre grupper. Min grupp skissade på ett spel om Amaltea bombningen i Malmö 1908.

Till slut så gällde det att göra ett spel från grunden i datorn till att gå ut och spela det. Jag, Per Jönsson och en lärare från Olympiaskolan i Helsingborg testade våra spel och det fungerade faktiskt.

Det finns en väldigt enkel editor som heter gamebuilder. Och en avancerad. Man kan börja med gamebuilder men ganska snabbt behöver man den andra.
Eleverna på Smedingeskolan får snart testa, ska bara hitta på en bra idé.
Läs gärna mer på KK-stiftelsens blogg, Framtidens lärande, som har en artikel av Stefan Pålsson
Läs även Konkret problemlösning med mobilen äen den artikeln av Stefan

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt intressant. Jag använder mobilen i undervisningen när jag hittar bra användningsområden - kanske inte så avancerat som här,men ändå. Har en 4-6:a och då de skulle hitta symmetriska figurer hemma i förra veckan kunde de fotografera med mobilen. Idag fick jag se en massa fina kort på symmetriska figurer i hemmet: gitarr, glas, stol etc. Som komplement till att rita av symmetriska figurer