fredag 17 april 2009

Elever på friskolor får bättre datorer!

Foto: Lars Pehrson SvD

Så står det i SvD idag med anledning av Skolverkets IT-undersökning i den svenska skolan.
Eleverna i fristående grund- och gymnasieskolor har bättre tillgång till datorer än elever i kommunala skolor. Dessutom har de fristående skolorna oftare nyare datorer. Det visar Skolverkets undersökning om IT-användning och IT-kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning.
Skillanderna är stora i landet var gäller datorutrustningen och hur den används. Mathilde E Hansson skriver i SvD

Julia Granlund på Victor Rydbergs gymnasium antecknar snabbt som en dans på sin bärbara dator, intill lärarens powerpoint-presentation som laddades ner strax före lektionens start.

I en annan skola i Sverige står datorerna, ofta äldre än tre år, i rader i datasalen.

Tyvärr är det ju så här och ansvaret vilar tungt på regeringen i denna fråga. Man har genom kommunaliseringen av den svenska skolan lagt ut ansvaret på kommunerna, i er för sig bra grundtankar men utan styrning blir det inte en skola för alla utan mer en skola för de som har råd. Detta är mycket allvarligt när alla undersökningar pekar på att IT kommer att vara den viktigaste faktorn för framtidens lärande. Vill vi som nation fortsätta anses som en av ledarna av utveckling måste vi handla snabbt och kraftfullt mot detta.

Jan Björklund! om nu Uruguay kan ge varje elever en dator varför kan inte Sverige det?!

...eller i alla fall en dator till varje lärare och en projektor till varje klassrum det. Det kostar inte mer än en lärobok per elev och år!

Skäms på er Regering, Skolpolitiker, Förvaltningschefer och i viss mån Rektorer.
Det är hög tid att ta tag i denna fråga!


Vidare visar undersökningen på att behovet på datorer är stort men att lärarna vill förbättra sin IT-kompetens. Detta har ju skett och sker ju nu i och med PIM som genomförs i över 100 kommuner. Men samtidigt upplever lärare och elever att det tar för lång tid för support i ineffektiva organisationer på kommun/skol nivå.

En lite IT-avdelning som bara sköter
kommunens kritiska information


Jag tror på en modell typ falkenberg. Där IT-avd är liten och att stora delar läggs ut på entreprenad. Där kommunen ser skolans IT-behov som ett läromedel och kommunens andra IT-struktur som ett ärende för IT-avdelning. För om vi talar om 1 till 1 dvs en dator per elever så är det så stora volymer att IT-avdelningarna inte har en chans att klara logistiken. Lägg ut denna fråga på leverantörerna av IT-utrustningen. Dessa har ju kris med försäljningen med minskade hem-PC köp och svångremmar som dras in i industrin. Låt sedan IT-avdelningen säkra den kritiska informationen inom kommunen men INTE ta hand om skola.

För vi behöver bara tillgång till Internet!

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Håller fullständigt med dig.
Om Sverige ska fortsätta att vara ledande inom IT behöver "våra unga" vara utrustand på lika villkor!

Anders Erenius sa...

Jag håller med dig Jonas! Vi kan inte ha en skola som inte är i samklang med sin samtid. Vi jobbar med ungar som skall få de redskap de behöver för att klara sig i en framtid.
Det rimmar illa med att arbeta med stenåldersmetoder och stenåldersteknik.
Tänk dig att man på körskolan lär ut hur man gör i trafiken genom att köra med häst och vagn. Därför att man alltid har gjort det. Det skulle vi aldrig acceptera i vårt samhälle. Men i skolvärlden är det snarare regel än undantag. Jag blir arg när jag tänker på det

Öpedagogen sa...

Framförallt är eleverna i behov av det självklara redskap de redan behärskar. Deras självklara följeslagare - den apparat som de inte längre kan leva utan, eftersom den är en del av deras vardag. De är så vana vid datorn att skolan med papper och penna känns som .... ja det skriver jag inte här;.

Peter Svedman sa...

Håller med. Förhoppningsvis kan netbooks hjälpa till att ändra på det. De ARM-baserade netbooks som kommer i sommar kommer att kosta hälften av vad nuvarande intel-baserade gör...