fredag 29 januari 2010

iPad kommer att revolutionera vår vardag!


Jo jag tror faktiskt det. Men som jag också brukar säga. Mirakel fixar vi medan ni väntar men underverk tar lite längre tid ;)
Vad baserar jag det på. Jo jag tror att det finns en marknad mellan iPhonen och MacBook eller om ni så vill smartphone and computer.
Jag är helt övertygad om att denna plattform kommer att omdefinera hur vi läser och tar till oss information. Som bas för detta har jag bland annat en artikel skriven av William Rankin, där han säger
...the iPad shows the promise to engender ... a change, though much development will have to take place for it to realize its potential. Nonetheless, the innovation it offers in three critical areas is especially compelling: accessibility, participation, and customization. Central to all three of these is the fact that the iPad is not a single-use, standalone device; it’s a powerful, converged platform with robust development tools and capabilities.
För $ 499 får vi alltså en manik som kan ersätta boken och tidningen samt ge dem nya potential med rörliga bilder. Den ger användaren tillgång till Internet, media och möjlighet att interagera med sin omvärld i filer och blogginlägg. Den perfekta elevassistenten som håller eleven/studenten upp to date vad gäller allt som den måste komma ihåg. och då för knapp 3 8000 SEK på dagens kurs.
Revolution? Omdefinering? Yes Mam'!!

iPad + iWork = 21th Century Learning =D

6 kommentarer:

Mats sa...

Rolig växelkurs du har! :)
Den brukar ligga runt 10 så ett pris på femtusen tippar jag på är mer sannolik.

Jonas Hällebrand sa...

Tja. Kolla forex.se det var deras jag räknade med.

jenny.palm.skolbloggen.se sa...

Hej!

Jag heter Jenny och läser till lärare på högskolan i Skövde. Vi läser just nu en kurs som heter just Pedagogisk digital kompetens. Och hittade ditt klipp på youtube om PK, väldigt intressant. Du skriver ju väldigt mycket om alla fördelar med internet samt detta med iPad. Men villka stora nackdelar ser du? Jag som förälder ser MASSOR. O vilka tips har du på att hjälpa barnen bli källkritiska?

// Jenny

Jonas Hällebrand sa...

Hej Jenny
Skoj att du hittat hit. Tack!
Nackdelar med Internet skulle väl vara att man ser det som frälsaren och att Internet löser all pedagogiska spörsmål. Det gör den inte men Internet och digitala hjälpmedel gör det roligare och enklare för alla elever att nå måluppfyllelse men det kräver ett engagemang från läraren. de skall inte släppas loss själv utan måste vara med hela tiden och coacha. Då kan man nå riktiga resultat i måluppfyllesen och det källkritiska tänkande. Alltså ge dem möjligheten men var med och hela tiden och coacha! Lycka till med din utbildning och hoppas vi ses i det nya skolsverige i framtiden!
Jonas

Magisterstefan sa...

Hej.
Jag satt igår och spelade ett spel med min dotter på hennes iPodTouch. Detta spel är ett pusselspel som kräver en hel del strategiskt tänkande och mönsterfunderingar, taktik. Ett mattespel om man så vill. Vinsten med iPad skulle kunna vara att flera av dessa små applikationer (eller för 40 kr typ) som erbjuds skulle kunna förgylla en del mattelektionern för eleverna. VAriation är ordet, och via touchtekniken så blir spelen hands-on. Inte dyrt alls, varken iPad eller spelet i sig. Skulle kunna vara trevligt att ladda upp en hel del spel som råkar vara matte på touchteknik för att träna tänkandet!

Tänker att iPad skulle bli en reell hjälp i skolan också när programvara för touchpad-teknik är gjord och skeppad. Så man kan använda sin iPad för att anteckna på ex presentationer som man kör upp på projektorn. För man kan väl koppla iPad (o iPhone) till projektor misstänker jag...

Spännande öppningar med ny teknik!
mvh
/Stefan

Hanna Lindqvist sa...

Hejsan!

Även jag läser till lärare på Högskolan i Skövde, och kursen vi läser just nu handlar om PDK.

Jag har lite frågor om detta, själv har jag en iphone och är super nöjd med den. Som jag själv skrivit i vår blogg så finns det inte mycket man INTE kan göra med den mobilen.

Men min fråga är vad kan man göra med en ipad som inte går med en laptop?
Kanske är en dum fråga men jag vet inte så mycket om ipaden!

Skulle alla elever behöva ha varsin för att den skulle kunna användas i klassrumet? Hur skulle man arbeta med den?
Vad är din åsikt?

/Hanna