onsdag 2 september 2015

Rulla in en boll och låt den rulla!

Long time no see

Herre jösses vad tiden går. Det är snart ett år sedan jag gjorde ett inlägg på denna blogg. 15 oktober 2014 om man skall var petig men det är mycket längre sedan jag gjorde ett seriöst inlägg. De senaste inläggen på bloggen har handlat mest om ett ge slides och feedback till grupper som jag antigen har hållit workshoppar för eller presentationer för.
Får gå tillbaka rätt långt i memory lane innan ett inlägg som handlar om det som det var tänkt att handla om dvs En IKT-pedagosfundringar nämligen till inlägget I remember being here, must be a glitch in the matrix om Hangout och Obama bland annat.
Men nu är det nog dags att damma av bloggen och skriva av mig lite. I sanningens namn har jag ju twittrat en del under @joha88, närmare bestämt så där ca 12200 Tweets har det blivit tills idag men 140 tecken i all ära nu vill jag skriva lite mer.
Idag handlar det om den viktigaste principen för inlärning dvs vem äger problemet.
Du Jonas jag har glömt mitt lösenord.  
Kan man inte spärra hur eleverna byter låsskärm...
Dessa kommentarer får jag dagligen och ibland svara jag så där reflexmässigt med att hjälpa dem direkt men ibland så gör jag rätt. Stannar till funderar lite och ställer en mot fråga och på så sätt lämnar tillbaka bollen. Jasså du har glömt lösenordet till Unikum. Men hur kan du då göra för att få till baka ett? Jasså du vill veta vem som äger en viss iPad? Mm men är det inte eleven som borde upplysa oss om vem som äger iPaden genom att se till att dennes namn finns på låsskärmen. Med frågan om hur de kan återfå sitt lösenord så hjälper jag dem till själv hjälp.
Ta reda på vems som är problemet och låt denne lösa problemet. Så enkelt är det!

Dagens rubrik kommer från låten med samma namn av Gösta Linderholm en riktig gammal klassiker

Inga kommentarer: