Shutterstock / Sandra Cunnigham |
Nu till en annan del av samma mynt. För resurser till skolan debatterar vi hela tiden och en sanning som tydligen alla tycks tro på är att om vi bara anställer fler lärare och gör grupperna mindre så får vi bättre resultat. Det intressant är att jag tror, till skillnad från vår utbildningsminster, på forskningsresultat. Jag har inte sett några på att att fler lärare och mindre grupper skulle ge bättre resultat men det finns för motsatsen eller nja i alla fall på att det är inte den faktor som är av betydelse om du vill ha ett bra resultat.
Roland Fryer har i ett studie som finasierats av The MacArthur Foundation kommit fram till skriver Jordan Weissmann på the Atlantic i fredags
Schools that focused on teacher development, data-driven instruction, creating a culture focused on student achievement, and setting high academic expectations consistently fared better. The results were consistent whether the charter's program was geared towards the creative arts or hard-core behavioral discipline.Vilket är mycket intressant läs gärna Jordans inlägg. Men även intressant eftersom vi därmed egentligen även stjäl från eleverna inom organisationen eftersom vi strävar efter något som inte ger resultat så kunde vi lika gärna ta dessa skattepengar...
Allt för mycket av våra skattepengar plöjs ner i projekt som inte leder någonstans eller misslyckas för att någon anser att det är fel och saboterar det med eller mindre medvetet.
Kanske skulle fler göra så här...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar