Some rights reserved by hcplebranch |
En statlig förvaltning i kramp, en lärarutbildning i paralys och en skola utan framtidshopp, det är resultatet av utbildningsminister Jan Björklunds reform "Mattelyftet", enligt matteprofessorn Claes Johnson.Så börjar Claes Johnsons debatt-artikeln i NyTeknik. Vidare står det
Att it kommer att förändra skolans arbete har oppositionen med sin utbildningspolitiske talesman Mikael Damberg (S) förstått, som framgår av hans artikel på SKL:s blogg om esamhället. Men det har inte utbildningsminister Jan Björklund, som i sitt nya initiativ "Mattelyftet" beordrat Skolverket att utarbeta en plan för att omskola alla mattelärare till mer av "traditionell katederundervisning", till en kostnad av 2.6 miljarder.Björklund motiverar sitt ingripande med minskade PISA resultat men det är ju som jag sagt innan som att köra bil genom att enbart titta i bakspegeln. Man måste "för bövelen" titta framåt på vägen och inte bakåt för att nå nya mål.
Johnson avslutar med att ge konkreta råd till skolministern:
Men skattebetalarna vill inte att miljarder förslösas på ett meningslöst illa genomtänkt statligt diktat. Socialdemokraterna skulle kunna ta initiativet i skolpolitiken med följande program:Det är ju nästan att man skulle ta och rösta på Socialdemokratierna om det nu hade en annan partiledare...
- Ge alla elever en Ipad (eller motsvarande) vid skolstart.
- Skapa ett nytt ämne Matematik-it.
Programmet är konkret, realiserbart och ger stor hävstång för satsade resurser, till skillnad från Björklunds "Mattelyftet".
- Stöd med utbildning/fortbildning i Matematik-it.
Om vår ansökan går igenom så kommer i alla fall Gunensboskolan att from nästa termin börja ta fram ett koncept på hur man kan modernisera de viktiga ämnena Fysik och Matematik med hjälp av IT och ett nytt tänk om hur människan lära sig på bästa sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar