måndag 13 september 2010

One! - ett inlägg i En till En eller Varsin

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Some rights reserved by benefit of hindsight
En till En debatten är igång igen som Johanna Karlén skriver i sin blogg Karlénskans(o)klokord.
Orsaken är en artikel i Sydsvenskan den 11 september. Artikeln tar upp att Lunds skolor skall utrusta eleverna med en dator. Jätteroligt att det uppmärksammas att även Lunds kommun gör en positiv satsning för framtiden, våra barn och elever. Jag önskar att vi kunde koncentrera debatten på det viktiga i satsning. Inte vilken modell av dator utan vilken typ av pedagogik tror vi kommer att ge högsta måluppfyllelse. Att jag och många med mig fortsätter envetet att debattera datorernas fördelar är att vi tror att den nya pedagogik som kan skapas av att ha en egen dator från det att man börjar skolan omdefinerar inlärningen och skapar kunskapre som gör att våra elever kan fortsätta skapa en framtid för oss alla på jorden.
Men givetvis citeras Hans Olsson med att man får välja mellan PC eller Mac. Kostnader för projektet tas upp men sätts som vanligt aldrig i relation till något. Sex miljoner är mkt pengar men om sätter pengar i relation till något konkret så tycker jag att man kan säga så här. Årskostnaden för 1-1 för en vanlig Grundskola F-9, för jag menar att det är minst lika viktigt med datorer till de små, motsvarar kostnaden för en pedagog under ett år. Då räknar jag inte in bara kostnaden för datorn utan även alla kostnader runt omkring, försäkringar, drift underhåll mm. Räknar men in alla dessa kostnader så blir valtet av datorplattform lika oviktigt som det är. Kostnaderna är ungefär den samma.
Så snälla sluta tjabba om vilken dator och vilket operativsystem, det är individuella val. Debattera heller vad det är vi vill kunna göra. Exempel på detta kan ni hitta i massor på denna blogg och de som jag följer. PS glöm inte att gör ditt val! Soffliggare gör ingen glad...
Uppdatering: Även dn.se skriver om detta.