onsdag 13 maj 2009

Photostory ett fantstiskt program ännu bättre med Media Convertert


För de som arbetar med PIM3 finns ett jättebra program från Microsoft som heter Photo Story 3, som dessutom är gratis
Enkelt med bra instruktioner och plötsligt står man där med sin första film.
Ett problem har varit att eftersom jag kör MAc har jag inte kunnat se dessa filmer. De går nämligen inte att se i annat än Windows MediaPlayer (senaste) och därmed Windows eftersom Codecen som Microsoft använder inte är släppt till andra tillverkare.
Nåja nu har jag kommit på hur jag skall göra. Med ett gratis verktyg, så klart, Media Converter kan man konvertera filmen till läsbart format. Väldigt många format faktiskt och snabbt går det med en bra bredbandsuppkoppling. En film på drygt 10 MB tar mindre än 2 minuter att konvertera och ladda ner igen. YES nu behöver jag inte starta Windows via Parallells längre för den skull...

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag har också upptäckt enkelheten med detta fantastiska program. Men tyvärr verkar det även finnas en del brister. När mina elever skulle öppna sina redan påbörjade filmer och fortsätta jobba med dem så fick dom meddelandet "Åtkomst nekad". Efter en hel del trixande så fixade det till sig, men det tål att påpekas att dessa gratisprogram ibland kan ställa till problem för användaren. Kanske beror det på vårat nätverk, jag vet inte. Bra tips om konverterare dock!

Mats sa...

Tack för mactipset - det har varit många meddelanden om codecar!

Håller med dig om att photostory är ett lysande program. Fokus hamnar på berättande och det räcker med en släktbild och tio inåkningar för att kunna skapa en slagkraftig historia