torsdag 8 maj 2008

Man har de ledare man förtjänar!

Som någon sa i en blogg jag läste men inte minns vem...

Han fortsatte med att säga

... vad har jag gjort för att förtjäna Jan Björklund?

I en annan blogg som jag med stort nöje läser, Ulf Tornberg är nämligen rektor på min skola eller rättare på en av mina skolor. Han är dock en ledare som jag har stor respekt för. I sin blogg Ledarbloggen skriver han igår om Klass 9A...

Trots det kan jag ge programmet ett berättigande, eftersom det ju faktiskt fokuserar ett väldigt väsentligt ämne; lärande. Problemet med serien är att "vanliga" människor inte har så lätt att skilja det ena (vettigheterna) från det andra (flosklerna), och därmed blir det en ganska snedvriden bild. Också en ganska "lättköpt" bild, som är alltför tillrättalagd rent dramaturgiskt och som därmed är rent av manipulativ. Lättköpt och farligt, i alla fall när tunga politiker (läs: Ilmar Reepalu) tolkar regisserade scener som verklighet.

Politiker borde förstå att skolan är mer komplex än så, både i Malmö och i Lunds stad.
View Original Article


Jag är tyvärr mer skeptsisk när det gäller politiker efter att fått bevittnat Skoluppropet i måndags kväll. De lokalpolitiker som idag styr våran stad hade inte förstått mycket vad gäller skolan eller elevers behov.
Min skola är den skola som drabbas mest av de besparingar som görs i lunds skolor. Jo Lars Hansson det görs besparingar på skolan! Trots att du hade mage att säga att det inte görs på mötet. Fy skäms!
Vi har under många år arbetat för att inför Lära @ lära på skolan som ligger i ett område med många invandrare. Vära SALSA-resultat är rejält positiva och detta har tom Myndigheten för SkolUtveckling nappat på och kommit på besök.
Med den nya politiken som jag skrivit om tidigare måste vi dra ner på personal styrkan med 27% trots att vi bara minskar med ca 2% i elevantal. Varför det? Jo man fördelar om de få resurserna som är kvar så att alla elever skall få lika mycket, oavsett bakgrund eller förutsättningar.
Detta skall vara Världens Bästa Skolan!?
Därför tyckte jag om Klass 9A för där mötte man eleverna där de var. OK visst tillrättalagt för TV men det var ju TV!
Fast jag måste erkänna att jag inte såg Klass 9A i förr går för min fru hade hyrt en bra film, Solstorm. Jag spelade in den och skal titta i kväll.


Blogged with the Flock Browser

1 kommentar:

Anonym sa...

NEJ - är det sant! Protestera! Så får man inte göra med er skola! Jag förtvivlas. OCh jag håller med - din ledare är en god ledare. Anne-Marie