fredag 4 april 2008

Youtube - är en fantatisk resurs om man vill!

och det vill man!!!

I alla fall jag.

Varför är vi i skola så snabba att förbjuda saker. Detta har både Ann-Marie Körling och Fredrik vid flera tillfällen tagit upp i sina bloggar. Det kan vara mobiltelefoner eller klädstilar men även resurser på Internet. Antagligen är det för vår okunskap och att det är enklare att förbjuda än att ha is i magen och lust att undersöka och experimentera. Släpp loss istället och testa.

Youtube är tyvärr inte tillåtet på flera skolor inte facebook eller msn heller för
vi vet inte vad eleverna gör där

som en kollega sa. Men om vi utgår från att våra elever är människor som är villiga att lära så hamnar allt i en annan dager. Ge dem ansvaret för sin inlärning då kommer det att börja hända saker.

Hur kom jag då in på detta jo jag lekte lite med min iPhone i precis och gick in på Youtube via telefonen. På de bäst rankade sidorna hittade jag detta klipp från Johnny Cash. Ett härligt kllipp från hans video till Hurt på "The Man Comes Around" Hans sista skiva. Denna video är ett värdigt avslut känns det och eftersom det är fredag och slutet på en arbetsvecka känns det rätt att visa den här. Om ni går in på iTunes och söker på Hurt dycker det upp en skiva till som heter Vol 1. av gruppen Hurt. Väl värt en genomlyssning. Ner till höger finner ni de senaste inköpen av mig på iTunes där jag vill ta upp Markus Krunegård Markusevangeliet. Jättebra tycker jag. Väldigt likt Jacob Hellman som faktiskt var i Lund och spelade i helgen som gick. Skoj att han är ute och rör sig igen..
Nåja här kommer Jonny Cash

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra blogg - och vad är bättre än JC på en fredag?

Jag funderar över lärarutbildningens roll i förhållande till landets IKT-pedagoger. Finns det utrymme för samarbete. Just nu känns det som om MSU har tagit över det regionala utvecklingsarbetet

Unknown sa...

Utrymme till samarbete finns det väl alltid. Som min gamla rektor sa " tid och pengar är det enda skolan har" det gäller bara att använda dem med vishet....
Med tanke på att MSU läggs ner siste september känns det rätt att börja samarbeta eller hur?
Hör av dig!