fredag 19 augusti 2011

I Heard It Through The Grapevine



Ut twitterflödet i morse slog det mig att det är kanske därför det går så trögt för skolutvecklingen. Det är ju lite som att slå in öppna dörrar det jag och alla ni andra i mitt IKT-nätverk sysslar med. Missförstå mig rätt. Jag tycker ni gör ett jätte jobb och Framtidens Lärande, BETT Skolforum, Mötesplats Skola mm är bra men alla där är redan övertygade. Twitter och Socialamedia där jag i alla fall hämtar så mycket bränsle för själen är också full med de övertygade men i skolsverige är det alldeles för många stängda dörrar.
Petter skriver i sitt blogg inlägg som Tweeten handlade om att
Fastnade i flytet, dynamiken, öppenheten i samtalet på twitter. Twitter har något som jag tycker att andra sociala nätverk saknar, möjligheten för vem som helst att lägga sig i, att lägga näsan i blöt, att bidra.
Just det där sista är enligt min mening nyckeln för framgång när det gäller skolutveckling.
Vad är det som vi gör i skolan som är så hemligt att det måste hålls borta från allas ögon. Vi stänger dörrarna för klassrummen. Om man förfärligt nog har satt in fönster i dörrarna eller ännu värre i klassrumsväggarna sätter vi upp papper så att ingen ser in. När vi mycket motvilligt börjar använda nätet så låser vi in oss i en miljö typ Fronter, its learning eller Ping Pong. Ingen ser vad jag gör mooohahaha!
Men medaljens baksida blir att jag ser inte vad de andra gör heller och kan inte få någon ny input eller idéer och alla blir tvungna att skapa om hjulet om och om igen...
AttributionNoncommercialNo Derivative Works Some rights reserved by hagit_
Nej vänd på det istället och öppna upp era dörrar, väggar och publiceringssystem. Visa världen vad ni gjort och va stolt över det. Dela med för sharing is caring. Har ni gjort ert bästa kan ingen absolut ingen klanka ner på er. Ut med bröstet, in med magen och sträck på er. Ni skapar världens bästa skola det är bara ni som kan göra det så stå inte där och vänta på att någon skall göra det för er utan ta tag i det och...

Just Do IT!




Lyrics | Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine lyrics

Inga kommentarer: