torsdag 3 februari 2011

Shoud I Stay Or Shoud I Go!

AttributionShare Alike Some rights reserved by Ant McNeill
iPad:ens vara eller inte vara i skolan har debatteras mycket på många ställen på senaste tiden. Än så länge känns det som mycket prat och lite verkstad!
Nyckel till iPads framgång är Apparna och på den fronten är det rätt tunt när det gäller svenska Appar för skolan, men det finns dock numera en facebook-grupp om Appar för särskolan som kan bli intressant att följa. Du hittar den här. Det är en öppen grupp som vem som helst kan ansöka att gå med i.


2 kommentarer:

MaskinenStefan sa...

Jag sitter här med en iPad som jag testar för att kanske använda dessa i skolan som en till en lösning istället för macBooken. I stort sett fungerar den bra för det som jag tror elever gör. Vill nog komplettera med tangentbordsmöjligheter i skolan. Saknar flash då flera mattesidor på webben har just flash som bas för sin funktion. Appmässigt finns ju en hel del trots att det är på engelska det mesta. Tror att det fungerar på. Högstadiet.
Andra fördelar är ju det lilla formatet och den lätta vikten.
Frågan är hur mycket flashbristen påverkar våra matteplaner..

Som lärare tycker jag dock att laptopen är vår grej, med alla nappatagen och den stora mängden dokument som vi använder..
Vill också hitta ett sätt att koppla paddan till skolans server... Många små problem att lösa, men jag gillar paddaplattan i sitt format. perfekt privat, men är det en 1-1 lösning? Jag vet ännu inte.

Unknown sa...

Tack för kommentaren Stefan. Tänker själv i samma banor...
Är dock mest inne på att idag är det datorerna som fungerar ihop med att skapa kunskap och iPAd är mer konsumera kunskap ;)