fredag 26 november 2010

What if I stumble? what if I fall?

Ibland måste man stanna upp och reflektera om vad det är man sysslar med och vad som har hänt. Kanske skulle man göra det oftare. Vissa säger att man bör avsluta varje dag med en stunds reflektion om vad som gjorts och vad som kan bli bättre...
Om jag tänker tillbaka så är det rätt mycket som hänt sedan den dagen för mer än 8! år sedan jag tog mitt första steg in på min nya arbetsplats Gunnesboskolan. Jag måste påminna mig om detta när jag känner att allt inte faller på plats med en gång. Det tar tid. Allt tar in tid kan man säga, eller om det var har ;)
Idag sitter eleverna i grupper lite varstans med antingen sin egen dator eller en lånad. De surfar trådlöst utan sladdar och de producerar sin kunskap inte konsumerar färdig förpackad. de visar varandra och lär av varandra och lär oss. De är kreativa och oftast glada, nyfikna.
Ett sätt att lära sig nytt är att använda tjänster som tex Stumble där du baserat på vad du gillar och inte gillar får förslag på något nytt just för dig, eller som The New York Times skriver
"As you 'stumble' from site to site, you will feel as if you are channel surfing the Internet, or rather, a corner of the Internet that is most relevant to you."
Ett annat sätt att se på vad som verkligen har hänt är det som Dr PO tar upp i sitt blogg inlägg "15 år med Internet". Här hittar vi en film gjord i Screenflow som visar på utveckling!
Den handlar om Googles mindre kända del där de arbetar med välgörenhet. Något som premieras i USA men inte Sverige tyvärr. Google har något de kallar Flu trends. Där man med mycket stor träffsäkerhet kan förutsee ett influensautbrott innan det händer tack vare folks sökningar... Kolla in på google.org



Inga kommentarer: