tisdag 16 november 2010

Pleased to meet you, hope you guessed my name...

Hello World,
känns nästan som en passande rubrik. Har inte skrivit på 14 dagar! En resa till Berlin på lovet och en minst sagt hektiskt vecka har kommit emellan.

cc by Jonas Hällebrand
Förra veckan kl 08.33 delades den första en till en MacBooken ut på Gunnesboskolan. Eleverna satt som ljus och trodde nog knappt sina ögon. En fröjd för oss som såg på var det i alla fall. Efter lite strul med några av kodlåsen verkar det nu som om det flyter. Nätverket klarade i alla fall anstormningen.
Så här i efterhand är jag mycket glad att vi väntade att installera kommunens nätverk. Det strular däremot just nu på de F-5/6 skolorna där vi kör med kommunens PC. Datorerna tappar kontakten med nätverket, Cisco antenner, och eftersom nätverket är dolt finns inte mycket mer att göra än att strata om eller hoppas på att datorn hittar nätet igen. Transparens slår alltid inlåsning ;)
Som om detta inte var nog så hade jag lyckats planera in att alla de resterande stationära datorerna på Hubertusgården byttes ut samt att alla PC på Gunnesbo F-5 och Hubertusgården uppdaterades till ny basklient...

Mycket har hänt under min frånvaro även utanför m"mina" skolor bland annat så har USA presenterat en ny handlingsplan för IKT i undervisningen. Läs mer om det på Fredrikbloggen eller Omvärldsbloggen.

Som avslutning vill jag bara ge er denna goa film. Tack Ami.

Inga kommentarer: