tisdag 15 september 2009

Hur skall ett klassrum vara utrustat för framtiden?

by kiki-la-la Flickr
Det är en bra sammanfattning om vad en kommun bad mig att ha synpunkter på. Närmare bestämt dessa två frågor
  • Vad tycker du att vi ska tänka på att ett klassrum ska erbjuda eleverna både i förskolan, grundskolan och gymnasiet?
  • Och från vilken ålder skulle du anse att eleverna är mogna att ta eget ansvar för sin utrustning genom att kunna ta den mellan hemmet och skolan?
Mitt svar blev

Ett klassrum skall enligt mig erbjuda eleverna en spännande och varierande inlärningsmiljö som ger eleverna och pedagogen möjlighet att variera sin inlärning.

Det skall finnas olika zoner för olika typer av arbete. Se framtiden klassrum

Jag personligen anser att alla elever i Sverige skall ha tillgång till en bärbar dator redan from det året de börjar med sin läsinlärning, se skriva sig till läsning och Arne Trageton.
De skall dock inte i denna låga ålder bära med sig dator till och från hemmet men det skall ha tillgång till en dator när de tränar språket under skoltid.

Alla klassrum skall självklart vara utrustade med ljud och projektor samt trådlös Internetuppkoppling. För de
mindre barnen tom år ca 4-6 i samband med en interaktiv skivtavla och varje pedagog skall ha sin egen dator.

Det skall finnas tillgång till kameror från Förskoleklass med möjlighet att spela in video för dokumentation. Kankse i kombination med mobiltelefoner som har GPS

Någon gång i år 4-6 är eleverna tillräckligt mogna för att ta hand om sin egen dator och skall kunna börja ta den med sig hem. Därför är det viktigt att kommunen tänker igenom det här med försäkringar och garantier samt att man funderar i banorna med leasing av datorfunktionen. Alltså hela kitet med funktionell hantering, support mm

För de äldre eleverna skall det finnas tillgång till och kunskap om simuleringar streamad film för att förklara komplicerade förlopp. USB mikroskop för att undersöka världen Webbkameror och mikrofoner för att kommunicera med världen och lärplattformar, helst öppna, där man kan ta del av varandras framsteg och upptäckter.

Genom att leasa hela kitet, från dator till nätuppkoppling, kan man relativt enkelt byta inriktning efter 3 år elelr vilken tid man nu leasar med. För vi vet inget om framtiden. Redan i dag finns det telefoner som kan i princip allt det en dator kan för samma kostnad och då ingår tex GPS och telefoni. Se även Falkenbergs kommun om hur de har löst IT-avdelningen, 2 man!

För att detta skall fungera krävs en medvetenhet från ledningen och politikerna om vikten av att det får ta tid fortbildningen och att man visar på goda exempel både inom den egna organisationen och utifrån.
Det handlar om fortbildningen i Internet, Källkritik, Web 2.0 Ungas användning av Internet och att våga ge eleverna ansvar under kontroll.

Först då kan vi tala om en skola för alla och där alla förväntas lyckas bli framtiden medborgare. I alla fall så ser jag det från min utkikspost..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig till fullo.
Jag/vi arbetar så på vår skola just nu men befarar att GSIT-avtalet kommer att bli dödsstöten för IKT-utveckling i Stockholm åtminstonde ett par år framöver då vi inte har råd med utrustningen.
KOnstigt att det inte är mer diskussion och debatt om detta. Vi kommer inte ens att ha råd att ha USB-minnen om de inte först certifieras för ca 1000 kronor.

Mats sa...

Tror det är viktigt att tänka på andra plattformar än datorn, om du vet. ;)

En sådan plattform är faktiskt olika spelkonsoler som man kan använda i pedagogiskt syfte.

Björn sa...

Exakt denna diskussionen hade vi i eftermiddags i arbetslaget. Tankeläsning?

mikael sa...

Kommer elevernas egna mobiler att bli ett verktyg för lärande i framtidens klassrum?