onsdag 2 september 2009

Det skriv som aldrig förr! Följ Gunnesboskolan läsutmaning!

by thejbird, Flickr

Så skrev Richard Gatarski igår i ett inlägg på Skolmarknad om hur skrivandet för unga idag skiljer sig från skrivandet när vi var små.
Du som är vuxen, skrev du för din lärare eller en publik när du gick i skolan? Att skriva på webben är att skriva för en publik som finns över hela världen. Ungarna har fattat det. Och jag är otroligt stolt över att få vara delaktig i Webbstjärnan och dess utbildningsmaterial, som bland annat handlar om skrivande på webben. Att publicera skolarbete på webben innebär ett kreativt kunskapande för elever, deras lärare och alla oss som kan ta del av det som skapas.

Det är sant att läsning av skönlitteratur utvecklar den språkliga förmågan. Men för vilken värld? Den gamla eller den nya? Ta in webben, mobilerna, datorerna och spelen i skolan. För där kan just nu hända så mycket mer än vad som sker i det övriga livet.
Han citerar en rapport från Stanford där man i en stor undersökning "Stanford Studie of Writing" där man lyfter fram att en av dom första sakerna man såg var att unga idag skriver långt mycket mer än tidigare generationers unga gjort. Men dom gör det på nya sätt, i nya medier och inför en publik.
När jag var liten så hade jag svårt att skriva. Min kära Mor hävdar än idag att jag lider av lite dyslexi men jag tror mest att jag inte var intresserad av att skriva till en person. Ett av skälen till att jag skriver här är att jag vet att denna blogg läses av ca 100 personer om dagen och att det jag skriver påverkar andra och att detta i sin tur driver utvecklingen framåt, inte så fort som jag vill men i alla fall. Nu när jag har en publik känns det enkelt att skriva. OK inte alltid rätt grammatiskt men jag tror nog att ni förstår vad jag menar.

På basis av vad Richard skriver och vad Stanford publicerar känns det jätteskoj att svensklärarna på Gunnesboskolan med Monica Carlsson, Sv/En/Ty och Petra Romberg Skolbibliotekarie startat en läsutmaning för eleverna i år 6-9. Idé är att eleverna skall läsa 60 mil innan världsbokdagen. Lyckas de med det blir det fest men om de misslyckas får de städa biblioteket...
Allt kan följas via bloggen sextiomil!, eller rättar sagt bloggarna. Det finns en huvudblogg där Petra publicerar resultatet och så en underblogg per årskurs där eleverna publicerar sina recensioner och avstånd.
Hoppas ni har tid att följa dem och ge dem all den uppskattning ni hinner.

Heja Eleverna!

PS som en parentes. Bilderna jag publicerar i denna blogg kommer från Flickr och är licenserade enligt Creatvie Commnons. I en test av Spara alla dina bilder i molnet får Flickr utmärkelsen Bäst i test!

Inga kommentarer: