onsdag 19 mars 2008

Framtidensklassrum - ger lustfullt lärande

Nu börjar det bli roligt. Som vissa av er kanske kommer ihåg är jag numera en del i ett nationellt nätverk av IKT-pedagoer som leds av Seija Eriksson på Myndigheten för Skolutveckling som även ansvarar för den eminenta sidan IT för Pedagoger
Som en del av detta blev jag inbjuden att delta i när Stockholms Universitet visar sitt framtidens klassrum med denna illustrationen.
I en rapport från samma myndighet i december i fjor, "Effektivt användande av IT i skolan", sägs det
När IT blir ett normalt inslag i klassrummet och i det pedagogiska arbetet finns det klara tecken på positiva effekter för lärande och elevers prestationer. Flera studier har kunna visa tydliga tecken på att visuella digitala tekniker (till exempel animationer, simuleringar och rörliga bilder) engagerar elever och förstärker den begreppsmässiga förståelsen. Användningen av IT främjar även utvecklingen från en lärarcentrerad eller lärarledd modell till en mer elevcentrerad modell, där eleverna arbetar tillsammans, har möjlighet att göra egna val och tar en aktiv roll i lärandet.

Jag håller med om allt! och det är det jag menar som är grundkraven på framtidens klassrum. Inte tekniken för den måste till som en självklar del utan först och främst vad är målet. Sedan kan vi fundera ut hur vi löser det rent tekniskt. Det kanske är bra med Smartbard för de små men med det priset som en Msartboard kostar idag kan jag köpa 2-3 bärbara datorer till mina pedagoger och det tror jag ger mer för de äldre barnen som kan förstå abstraktionen om vad som händer på skärm och har inte smam behov som de små att direkt delta med att peka och röra vid det som tas upp. OK det kanske gäller även för de sk stora barnen men inte samma utsträckning.

Nå min poäng är just detta. Det är som alltid i Sverige för mycket fokus på sakerna och inte målen. Det är inte tekniken som är det viktiga och som vi skall fokusera på utan det är vilka mål vi sätter upp för verksamheten. Om vi tror att människan är en intresserad varelse som vill lära sig så skall vi möblera och bygga våra skolor så att denna vilja att lära optimeras så mycket det kan. Det ror jag inte dagens skolmiljöer klarar av. Det behövs mer av mötesrum och mindre av sk klassrum. Att alla skall göra samma ska är väl förlegat eller?

Jag tror på framtidens klassrum inte som ett utan som fler olika mötesrum.
Dels scenen eller vardags-
rummet för större samlingar, dels baren/cakéet för små prat, dles arbetsrummet för arbet och fakta insamling dels myshörnan för kontemplation eller bara läsning för nöjes skull... Om vi ger eleverna ansvaret för inlärningen och vi tar ansvaret för att visa hur de lära sig så tror jag på en ljus framtid....
Bilden kommer från Fredrika Bremergymnasiet Haninge kommun.

Ännu en tisdag och ännu ett program om Klass 9A. Postiva saker om skolan och vad som engagerar ungdommar jag blir stolt att vara en del av den svenska skolan...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir lycklig av att läsa det du skriver här! Tack!

Mats sa...

Vilken bra artikel i dagens sydsvenska - antar att den kommer att publiceras på nätet också.
Länkar!