We all wanna change the world....
En av Beatles bästa låtar, Revolution, får stå till grund för detta inlägg därför den sammanfattar en hel del av det som En-till-En, 1-1 mm egentligen står för egentligen. Man skulle även kunna säga så här.
En-till-En, är mer än en dator!
Därför att datorn är egentligen inte intressant i sammanhanget, på samma sätt som att Portfolio-metodiken egentligen inte handlar om portfolion utan om att lära sig att lära.
Stefna Pålsson skriver i sin Omvärldsblogg om New York skoldistrikt som genom New York City Innovation Zone (iZone), en satsning på att förnya undervisningen och att anpassa skolan till dagens krav. Under läsåret 2010/11 kommer drygt åttio skolor och 13 000 elever att delta i satsningen, vars syfte är att överskrida industrisamhällets ramar för att istället hitta nya arbetssätt och rutiner.
Den typen av initiativ behövs i Sverige med. Det räcker inte med att bara köpa en dator till varje pedagog och elev. Vi provade med ITiS att ge varje lärare en dator. Utan processtöd och fortbildning kommer det inte att ske den skolutveckling som vi vill få tillstånd. Lunds kommun är på god väg med sin nya IKT-handlingplan nu gäller det bara att göra verkstad av de fina orden och inte glömma målen som är satta. Stefan Pålsson fortsätter i sin artikel
De skolor som valts ut att delta i iZone kommer att inrikta förnyelsearbetet på en av tre kategorier:
Det finns kritiska röster även i NYC precis som här i Sverige men den som lever får se. Jag har i alla fall gjort mitt val!
- Nytänkande kring arbetstid och bemanning. Här hoppas man både öka undervisningstiden och lärartätheten – och förbättra elevernas lärande.
- Individuell anpassning med hjälp av it. Genom att anpassa undervisningen till elevernas förutsättningar och behov vill man höja deras motivation och prestation.
- Undervisning online. Ständig tillgång till vägledning och lärresurser på nätet kan förhoppningsvis bidra till att individanpassa undervisningen och ge bättre möjligheter för eleverna att få den hjälp och vägledning som de behöver. Samtidigt förändras lärarrollen för dem som undervisar online, från en förmedlande till en mer coachaktig roll.