fredag 9 april 2010

Friday I'm In Love!

... nja kanske inte så mkt men jag fortsätter med låttitlar precis som Lars. Lyssna på Friday I'm In Love med The Cure kan du göra om du har Spotify. Om inte ge mig en mail adress så mailar jag en invite...
Idag vill dela med mig av en film och en blogg från andra sidan jordklotet. Tänk vad Internet har förändrat vårt sätt att interaggera. Jag kan sitta här på hyllan i skolan skolbibliotek. Mail trillar in som handlar om ett inlägg på ett socialt nätverk i USA Classroom 2.0 där jag ingår. Inlägget är gjort av Benjamin Johnson. Men på samma sida har Samuel Wright från New South Wales Australia skrivit om hans blogg. Verkar intressant tyckte jag så jag klickar mig vidare till hans blogg, http://wrightstuffmusic.com/ otroligt snygg! och då menar jag det verkligen kolla in den! Den är dessutom läsvärd. Coolt! Kollar in följande klipp där man använder flera intressant appar och en interaktiv skrivtavla.



Bestämmer mig för att följa honom vidare så jag öppnar Google Reader. Klickar på lägg till en prenumation och klistrar in RSS-flödet från Sams blogg. Poff nu har jag ännu en blogg att följa. Its that easy, som Steve hade sagt. Ja det är en härlig värld vi lever i!

På tal om Steve och Apple. Igår vad det Sneak Peak på nya iPhone OS 4!.
Till sommaren kan vi som har iPhone 3Gs njuta av massor av nyheter men där en fungerande Multitasking är enligt min mening största nyheten. Det är jag inte ensam om tex ifun.se menar att
Största nyheten i iPhone OS 4 är multitasking, möjligheten att ha flera program igång samtidigt

En andra coola "featchers" är att
Mappar – Placera program i mappar för bättre organisering när man har många program och spel.
  • Förbättringar i Mail – Gemensam inbox, snabbare byte mellan inboxar, flera Exchange-konton, ”trådade” diskussioner, öppna bilagor i andra program mm. Mer läsning.
  • iBooks – Apples program för att köpa och läsa e-böcker som lanserades tillsammans med iPad. Mer läsning.
  • Bakgrundsbilder – Lägg in din egen bakgrundsbild i iPhone.
  • Game Center – Utvecklare kan bygga in stöd för Game Center i spel och få tillgång till sociala funktioner som topplistor, spelare kan utmana varandra mm. Mer läsning.
  • Företagsvänlig – Flera förbättringar riktade mot användning av iPhone i företag så som flera Exchange-konton, kryptering (av mejl bland annat), Exchange Server 2010-stöd mm.
  • iAd – Apples nya annonssystem för program i App Store. Utvecklare kan ansluta sig och får 60 procent av intäkterna. Med iAds går det att göra interaktiva annonser som kan ses utan att man behöver lämna programmet.
  • Massor av fler små bra nyheter: 5x digitalt zoom i kameran, räkning av tecken för SMS, ansikten och platser i Bilder, skapa spellistor, tryck-för-fokus för video, stöd för Bluetooth-tangentbord, SMS direkt i andra program.
Ni kan se Steve presentera det hela här. Jag längtar redan till sommaren av ännu ett skäl ;)