Har fem exempel jag vill dela med mig av. Tre kommer från andra bloggar och två från min skola..
Exempel 1 kommer från Broängens Ettor som har haft sitt först och inte sista tysta klassråd?!?
Jo via datorer med två och två samt Todaysmeet hade man i måndags klassråd som vanligt men lite annorlunda.
Idag testade vi ett virtuellt mötesverktyg där alla skrev in vad de tyckte. Barnen fick sitta två och två vid datorn för att kunna diskutera frågor sinsemellan innan de skrev ett inlägg på forumet. Många inlägg skrevs, lästes och besvarades. I 45 minuter genomfördes kanske det tystaste klassrådet någonsin. Men alla kom till tals. Engagemanget och delaktigheten var stor, vilket vid en snabb utvärdering (numera i form av en nick mellan mig och Pernilla), ledde till beslut om att detta blir formen varje måndag framöver.Ett mycket bra exempel på hur IKT kan öka allas engagemang och inlärning i vardagen. Tack Janni och Pernilla!
Fördelarna var många. Den demokratiska aspekten och tillgängligheten då klassrådet kan pågå när man har behov och kan logga in och skriva ett inlägg. Att delaktigheten ökar genom att föräldrar kan logga in på veckans klassrådstråd via en länk i veckobrevet OCH kommentera gör att man direkt tänker att detta måste vi tipsa våra politiker i kommunen om!
Exempel två kommer från Josef Sahlin på Årstaskolan där han beskriver sitt arbete med elever i ettan. Inte första ring, utan åk 1, Sjuåringar! Joachim skriver så här i skolväskansblogg om det hela
”Det är torsdagskväll på höstlovet. Jag tar en titt in på klassens blogg. Evelina har just skrivit att hon lärt Märta hur man skriver inlägg. Märta gick i klassen tidigare och följer tydligen vårt fortsatta arbete över Internet.”
”Datorn och Internet ger oss möjlighet att mötas mitt i processen.”
”Att ”rätta” böcker handlar mer om att se och bekräfta varje enskild elev. Den uppgiften delar jag istället med så många andra när elevernas arbeten har fler mottagare.”
Exempel nr tre kommer från Anders Erenius på Killebäckskolan i S Sandby. Hanbeskriver sitt arbete med i SO så här:
Tänker köra en gammal klassiker igen. Religionsarbete med redovisning i form av bloggar.
Som vanligt så är det svåraste att få eleverna att förstå att jag är mer intresserad av kreativitet och originalitet än av fakta. De är så inkörda på att skriva som om det var en vanlig inlämning av ett word dokument. De litar inte riktigt på att det är kunskap om det inte är träigt och tråkigt.
Dessutom är de övertygade om att det är fusk om man hjälps åt eller ber om hjälp. De är minst sagt skeptiska till om detta verkligen är skolarbete.
Det säger väl ganska mycket tycker jag.
Hur har det kunnat bli så här? Sorgligt är det.
Men vi skall ha kul nu ett tag och de är med på det tro inte annat. De bara undrar om det verkligen kan ligga till grund för betygssättning. Om de bara visste hur lätt det är att göra just den biten när man väljer den här arbetsformen.
De två sista exemplen har jag i er för sig faktiskt redan skrivit om innan på denna blogg men bra exempel tål att upprepas. Då under Det skriv som aldrig förr! Följ Gunnesboskolan läsutmaning!
Utmaningen, bloggen 60mil!, går ut på att om eleverna läser sig till Stockholm innan den 23 april 2010, världsbokdagen, bjuder vi på fest. Just nu har de läst minst 8,9 mil dvs ungefär i höjd med Hässleholm. Idéen är att man läser böcker och räknar ut hur långt man läst i meter, se bloggen för mer info, för att sedan redovisa i form av blogg inlägg dels med en recension om bok och dels med antal meter. Avstånd adderas och tillsammans kan vi sedan se hur långt de läst.
Sista exemplet är inte riktigt färdigt men årets nior har arbetet med tema kärlek som redovisas i form av en hemsida som heter Sex tänkande hattar om sex! De skall skapa en sida med den faktan som de vill ha om sex och samlevnad! Redovisar som presentationer och eller filmer. Återkommer när det är färdigt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar