Ca 8 minuter in talar han om skolan. Mycket intressant! Tack Richard...
Man inser, efter att ha lyssnat, hur viktig läraren är för resultatet, inte antalet lärare utan kvalitén!
Någon som vill ha en idé för en Master så har ni det här, dessutom kan du kanske få din forskning finanserad av just Bill Gates fonder...
Vad är det som gör "great teachers great"
För det är inte utbildning som gör det och vi har inte studerat någonsin!, enligt Bill Gates, vad det är som skiljer dessa superpedagoger bättre på att få fram resultat än sina kollegor.
För det stora problemet är det är just dessa lärare som slutar som lärare...
Han lämnar ett boktips. "Work hard be nice: How Two Inspired Teachers Created the Most Promising Schools in America"
I övrigt citerar jag Gatarski och starkt rekommenderar en läsning av hans inlägg i frågan.
För det är inte utbildning som gör det och vi har inte studerat någonsin!, enligt Bill Gates, vad det är som skiljer dessa superpedagoger bättre på att få fram resultat än sina kollegor.
För det stora problemet är det är just dessa lärare som slutar som lärare...
Han lämnar ett boktips. "Work hard be nice: How Two Inspired Teachers Created the Most Promising Schools in America"
I övrigt citerar jag Gatarski och starkt rekommenderar en läsning av hans inlägg i frågan.
Inom Bill & Melissa Gates Foundation har dom konstaterat att en toppenlärare (”Great teacher”) är den viktigaste ingrediensen för en bra utbildning. En poäng som många, och kanske speciellt lärarfacken här i Sverige (naturligtvis) driver ganska hårt. Däremot är jag inte så säker på att frågan om vad som gör en bra lärare är väl besvarad. Vi brukar ofta höra termer som “behörig” och “auktorisation”, där en högskoleutbildning ges en framskjuten position.
Gates menar att naturligtvis borde man (i USA) noggrant studera hur bra lärare gör, men konstaterar att det absolut inte har skett eller görs. Så stiftelsen har finansierat och samlat forskning som analyserat hur olika läraregenskaper påverkar elevernas betyg. Det visar sig vara otroligt stora variationer när det gäller förmågan att utbilda eleverna. Han trycker hårt på en av kriterierna:
“The least important aspect is a Masters degree”
Lite omtolkat kan man väl säga att det inte är en högre utbildning som gör en toppenlärare. Gates gör inga direkta hänvisingar till någon forskning. Jag hittade dock snabbt en rapport med den talande titeln “Identifying Effective Teachers Using Performance on the Job“, som verkar hantera frågeställningen (skall läsa senare). Där står inledningsvis att man inte funnit några signifikanta skillnader mellan “certifierade och icke certifierade” lärare. Inte heller lång erfarenhet som lärare är speciellt betydelsefull. Efter tre års undervisande ser man vad läraren går för. Det som verkar betyda mest är tidigare prestationer. Alltså, att läraren snabbt visar en förmåga att hjälpa eleverna i sina studier. Intressant, inte minst eftersom lärarlöner brukar baseras på formell utbildning och senioritet. Gates säger också att toppenlärarna slutar som lärare i högre utsträckning än sina sämre presterande lärarkollegor. (Här är han skämtsamt ironisk, kolla!)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar