onsdag 15 oktober 2008

Idag är jag både glad och ledsen!

Jag läser i Computer Sweden att Elizia Roszkowska skriver i ett debatt inlägg att
Satsa på it i skolan
Roszkowska skriver att för att motverka de mindre bra sidorna med Internet,
oetiska beteenden, som mobbning, utfrysning, spelberoende och utnyttjande av barn för pornografiska ändamål.
och fortsätter
Alltför många inser inte vilka konsekvenserna blir när de lägger ut bilder på sig själva eller på andra – bilder som de eventuellt ångrar längre fram, men tvingas leva med länge. Problematiken gäller även mobiltelefoner med sms, kamera och ljudinspelningar.
För att motverka detta vill hon och IVAs rapporten "Internetframsyn ur ett användarperspektiv" att vi inför ett nytt skolämne, dataslöjd. Detta gör mig ledsen.
Det är roligt att en riksdagledamot har förstått att IKT är viktigt och något vi måste satsa på i skolan, men (uttalas som Tony) att skapa ännu ett skolämne är inte rätt väg.

IKT är så pass viktigt att det SKALL genomsyra all verksamhet i skolan. Jag menar all verksamhet. Ingen sten får ligga orörd.

Märk väl att jag skriver IKT och inte it. It är för mig tekniken bakom. K står för kommunikation och med IKT menar jag hur vi använder it i skolan och i vår verklighet dvs användningen, det viktiga. Vi kan aldrig lära ut it i grundskolan. Det är alldeles för komplicerat för detta. Det gör att förslaget till vad som bör läras ut blir nästa patetiskt
Förutom att visa barn och ungdomar hur datorer och mobiler fungerar, hur man installerar brandväggar och uppdaterar antispam- och antivirusskydd kan skolan även belysa hur goda beteendevanor ser ut på nätet.
Först i slutet nästan som en bisats står det viktiga. Vi måste lära eleverna hur man agerar säkert på Internet hur man blir källkritisk hur man värderar information så att man kan agera på ett etiskt och säkerhetsmässigt korrekt sätt. Det andra med tekniken kan vi ändå inte lära ut till de som inte vill. Vi måste inte kunna exakt hur en bil fungerar i detalj för att få köra dem så varför skall vi förstår i detalj hur en dator/mobil fungerar. I stora drag JA! men att visa hur virusskydd installeras känns lite väl petimeter mässigt.
Nästa mening blir intressant om man tänker efter vad den verkligen säger, eller gör den det...
Förslaget är intressant även om det är centralt att utveckla en pedagogik för alla ämnen som bättre tar till vara möjligheterna med it och internet

Betyder det att Roszkowska inte tycker att dataslöjd skall bli ett ämne eller inte? Jag vet inte men jag hoppas det och jag hoppas att Roszkowska fortsätter att kämpa för att sätta fokus på IKT i skolan och lyckas övertyga även Jan Björklund om det.

Hoppas att vi ses på skolforum eller BETT-09 så vi kan tala om saken.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej , jag är på skolforum. Du jag har en fråga - visst jobbar ni med portfolios även för lärare och skolledning? Jag talade om Gunneboskolan idag då jag var på utbildning, eller seminarium och forskar-praktiker utbyte. Flera skolledare kände till din skola!
Hurra!
Anne-Marie
som för övrigt delar dina synpunkter i det du skrivit.

Unknown sa...

Nu blir jag glad igen, nja det var jag redan men gladare då!
Roligt att flera skolledare kände till oss.
Jag har börjat fundera om jag inte missat något och att Elizia Roszkowska nog egntligen tycker som jag... det vill jag tro i alla fall

Unknown sa...

och i hast glömde jag svar på din fråga...

Jo vi arbetar med portfolios både för personal och elever.

Anonym sa...

Jag kommer nog också vara på skolforum v 44...

Anonym sa...

Håller med, det måste finnas som en naturlig del i alla ämnen.
Tycker för övrigt att du har fått en väldigt snygg snits på din blogg!

Unknown sa...

Tack IT-mamman, personligen är jag väldigt nöjd ;-)
Bilden kommer från en session som jag gjord för ett större datorföretag som gällde Switchers...