fredag 7 maj 2010

I Wanna tell You

My head is filled with things to say
Så skaldade Lennon-McCarthy för länge sedan i låten I Wanna Tell You
Men jag vill berätta om Creative Commons nu igen. FÖr jag har hittat en himla mass bra program med Mathias Klang via KTH's hemsida där han förklara varför Creative Commons är bra för Universitet och Högskolor men det gäller likaväl för Grundskolan och Gymnasiet.
Lyssna och när ni sedan sett den första så finner ni en lista på fler inslag under filmen.
Väl bekomme!


Länkar till övriga avsnitt:
1. Varför är Creative Commons så bra?
2a. Vad ska jag tänka på?
2b. Hur använder jag Creative Commons rätt?
3a. Hur många verk finns det med Creative Commons-licens?
3b. Vad betyder att något är fritt att använda?
3c. Hur kan jag själv använda Creative Commons?
3d. Varför ska jag ge bort det jag skapat till andra?
6a. Vad ska jag tänka på när jag väljer en Creative Commonslicens?
6b. Vad ska jag tänka på när jag använder ett Creative Commons-verk?
7. Påverkar öppenheten kreativiteten?
8. Likheter och skillnader mellan "copyleft" och "Creative Commons"-licenser
9. Historien bakom Creative Commons - Hur började alltihop?
10. Är inte Copyright enbart ett I-landsproblem?
Kortversion. Vad lärare behöver veta om Creative Commons