Idag står det på en pressmeddelande från regeringskansliet att
"...Myndigheten för skolutveckling (MSU) och Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) läggs ner. Vissa kärnuppgifter som generellt utvecklingsstöd inom prioriterade områden och visst IT-stöd förs till Skolverket."
Utvecklingsen går onekligen snabbt men framåt vet jag inte alltid om det gör. Att lägga ner MSU har det ryktats om länge och visst hopp finns onekligen i "viss IT-stöd". Annars brukar jag alltid raljera att IT är det som InTe fungerar medan IKT (från engelskans ICT) bör användas vid pedagogiska spörsmål. K står för kommunikation. Eller som man också kan säga. Vad vore information utan kommunikation.... en ensam röst i öknen... Nåja, jag hoppas verligen inte vi står där ensamma med bara dammet kvar efter MSU's alla satsningar... PIM, Multimediabyrån, http://www.multimedia.skolverket.se/...
Nåja, som en fd skolverksutredare vars namn jag glömt sa, med alla de pengarna måste något bli bra.
På tal om PIM så var Mikael Iselow med under SViT-utsändningen om digitalkompetens. Intressant diskussion och mycket, som alltid, trevligt att höra Bodil Jönssons funderingar om lärande. Alltid lika vaket och som så ofta rakt på saken. Läs mer om SVIT-07 här
Definitionen som gavs på digital kompetens var att
"digital kompetens handlar om ett antal kunskaper som elever behöver för att kunna använda dator, mobil och olika spelkonsloller i sin vardag och sitt lärande. Det handlar bl.a. om att kunna
– söka information och kunskap
– hantera film, radio och stillbilder
– spela spel
– öppna en egen websida och få publik till den"
Den ni, där har vi i skolan något att bita i...
Förutom Iselow och Jönsson fanns bl.a. Gunilla Svingby, Professor i Pedagogik, Malmö Högskola på plats, med flera. Svingby talade om spel som läromedel, mycket intressanta tankar...
Nu måste kommunerna och staten visa handlingskraft för att befästa den digital kompetensen och möjliggöra att den inte bara blir ett fint floskel i den nya läroplanen. Vi måste ta täten och inte fortsätta falla efter när det gäller IKT inom skolan.
Fler IKT-pedagoger som resurser till våra ledningar och pedagoger. För det är precis som Stefan Påhlsson sa är flertalet av oss digtala invandrare till skillnad från våra elever födda efter 1984 ses som digitala infödingar. Detta betyder i klartext kära läsare att vi börjar få digitala infödingar som föräldrar i skolorna. Denna nya generation av människor kommer att ställa helt nya krav på oss pedagoger och på den svenska skolan.
Den bild vi får i programmet är mycket intressant. Kommer skolan kunna axla denna utmaning. Jag hoppas på det.
Fram för fler IKT-pedagoger och en medveten satsning på IKT i svensk skola.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar