Idag har jag lyssnat på ett mycket intressant föredrag med Ann-Marie Körling.
Hon talade om hur man organiserar undervisningen så att det finns tid och plats för individuell anpassade elevmöten och samtal. Mycket intressant!
Efter studier på Nya Zeeland och Manhattan New School, NY har hon organiserat om sitt klassrumsarbete. Men även hur hon möter eleverna och vänder allt till positivt tänkande. Genom att se eleverna som kommunikativa och intresserad av att lära sig kan man lämna över ansvaret för inlärning till eleverna och därmed få över tid till att samtal om deras egna individuella inlärning.
-Alla elever har rätt att lära sig.
-Läraren har rätt att undervisa.
Med dessa teser lägger hon grunden till sin undervisning.
Efter att ha utsatts för frågan. Vad vill du att vi skall lära oss? från en 6-åring under en lektion rannsakade A-M sig och ändrade i sin egen undervisning.
Att helt enkelt ge eleverna; ansvaret, tilliten, och rätten till lärandet.
Läs KIWI-metoden och se till att ge dig möjligheten att lyssna på henne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar