måndag 4 maj 2009

Deklarationen går som en dans!

IT kan verkligen förenkla ens liv. Minns när man förr i världen fick sitta och räkna och fylla i deklarationsblnaketten med alla bilagorna. När allt var på skrivet och fixa fick jag cykla ner till skatteskrapan i stan där jag bor för att lämna det i lådan innan 24.00 prick!

Idag kolar man igenom det för tryckta med det som ens arbetsgivare skickat för at tsedan gå in och identifiera sig med Bank-Id. Blanketterna är ifyllda och klara lite komplettering med N-blanketten och sedan signerar med Bank-Id igen. Klart. Min fru har det ännu enklare hon kan välja mellan att SMS in ett svar eller ringa ett nummer och slå några koder.

Allt var inte bättre förr...

Men varför kan vi då inte använda oss av Bank-Id för att identfiera föräldrarna?!?

1 kommentar:

Anders Erenius sa...

Ja det undrar jag med! Varför kan vi inte göra det som varje förälder redan kan. Nej konstiga och dåliga lösningar skall det vara. Det verkar som om det är ett måstekrav för skolor. Bank ID måste du ha för att få ut pengar från försäkringskassan så visa mig den förälder som inte kan skaka fram ett sådant.
Självklart Bank ID inlogg till skola 24 och lärplattformen.