tisdag 22 september 2009

Skolan har spelat ut sin roll? Tänk OM:!

I våras fick jag ett erbjudande att få vara med och forma en nya skola. En skola där 1-1 är centralt, dvs varje elev har var sin dator. Detta betyder att vi i skolan måste ändra vårt sätt att undervisa. Tänk OM: erbjuds de skolor som går in i Apples 1-1 satsning. Läs mer på Rektorsakademien.
Nu är vi igång och första utbildningen är avklarad. Skall bli skoj att höra utvärderingen

Det har varit lite tyst här på bloggen men det beror nog på att jag har haft annat göra. Vi har bl.a. varit med att på skolan starta upp Unikum. Det hela är inte sjösatt ännu men de inledande utbildningen och importen är klar. Verktyget är så flexibelt att det nästan blir jobbigt eftersom allt är möjligt. Denna termin skall vi och fyra andra skolor utvärdera Unikum och sedan skall kommunen jämföra med det verktyg som finns i IT´s Learning. Personligen är jag ser jag många möjligheter med Unikum bl.a. att använda Matriser direkt i utvärderingen och omdömena och att det är faktiskt så att "The Sky is the Limit"

Richard Gatarski är intervjuad om den svenska skolan i Lära och detta nummer är han dessutom omslagspojke. Riktigt bra bilder men framför allt bra synpunkter. Jag finns dessutom omnämnd på sidan 18 vilket är roligt.

1 kommentar:

Anders sa...

Tjenare Jonas!

Trevligt att se att fler skolor ska köra Unikum i Lund. Vi har varit igång i tre år men skulle nog må bra av att snacka lite erfarenheter ihop med någon annan skola när ni varit igång ett tag.

Hoppas det låter intressant. Hör av dig i så fall.

Mvh Anders Wahlén
Lunds Montessorigrundskola