fredag 13 februari 2009

Tidernas sämsta teknikprofetior!

by Auntie K, Flickr

Jag får ofta frågan om vad jag tror kommer att hända i framtiden, vad som är det stora då?

Att förutspå framtiden är det svåraste som finns och det visar inte minst denna lista jag hittade i Computer Sweden idag.
  1. Jag tror att det finns en markand för kanske fem datorer - Thomas Watson, grundare av IBM 1943

  2. Televisionen behåller inte sina andelar som de tar efter de första sex månaderna. Folk tröttnar på att glo på en plywoodlåda varje kväll - Darryl Zanuck, chef för 20th Centuty Fox 1946

  3. Internet blir en spektakulär supernova, som 1996 genomgår en katastrofkollaps - Rober Metcalf, grundare av 3com 1995 (De du Inez du är inte ensam...)

  4. Inom två år är spamproblemet löst - Bill Gates III, grundare av Microsoft och en av vår tids största filantroper 2004

  5. Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator hemma - Ken Olsen, grundare av Digital 1977

  6. Atomdrivna damsugare blir sannolikt verklighet inom tio år - Alex Lewyt chef på dammsugartillverkaren Lewyt 1955

  7. Apple är redan dött - Nathan Myhrvold tidigare Microsoftchef 1997
Ojdå, jag har missat en blogg i min lista som jag så gärna läser. Ugglemamman. Sorry Åsa du skall så klart finnas på min lista och det finns inga andra kopplingar till rubriken än att jag kom på det nu. Ni hittar den nu i min lista här till höger...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Microsogt
freudiansk felsägning?

Anonym sa...

Kopplingen kan vara att jag älskar gamla teknikprofetior. :-)

Både för att de är skojiga, men också för att de påminner mig om det stolliga i att försöka spå för mycket eller invänta för mycket. Det enda vi kan göra är att arbeta med den verklighet vi lever i här och nu.

Erica sa...

Kul lista. Tur att nån håller rätt på sånna uttalanden. Riktigt intressant faktiskt, så fel det går att ha. Hoppas verkligen att de har fel om internet också.

Anonym sa...

Apropå dålig koll på teknik... Vissa framhärdar ju den där iPhones förträfflighet...

Det är ju sååå 2008 ;)

http://scarymary.se/20-anledningar-till-varfor-nokia-5800-xpressmusic-ar-battre-an-iphone/

/Joachim