onsdag 18 november 2009

Var inte som flugan mot fönstret - TänkOM!


Jag läser med stort nöje Hans Rehnmans blogg YBC – Young Business Creatives. I hans senaste inlägg skriver han om en mycket intressant metafor som Richard Gerver gärna drar och som Rehnman sedan dess har använt då han leder TänkOm-utbildningarna för skolledare:
Han berättar om flugan mot fönstret som frenetiskt surrar och surrar och som kämpar för att komma ut, men som kommer att dö av detta – bara på grund av sin rena instinkt, av sin obönhörliga vilja att söka sig mot ljuset.
Men tänk om flugan hade förmågan att stanna upp och tänka: ”Tänk Om det finns ett ANNAT sätt?” (Det flugan inte vet är att det finns en öppen dörr tio meter bort..)
På samma sätt arbetar rektorer idag: Skolor måste lösa all världens kriser, alla problem, nå alla mål. Och det gör att rektorer och lärare blir som flugor mot rutan. Vi tror vi gör det som förväntas av oss. Vi är committade, lojala, kunniga, plikttrogna och följer regelboken till punkt och pricka. Vi surrar och surrar och surrar mot rutan. – Men vi kommer att ta livet av oss mot den där rutan.
Hans den kommer jag att använda! Tack för en bra blogg och ett bra citat ;)

PS glöm inte att kolla mina del.icio.us bokmärken här till högre och Twitter flödet till vänster (Klicka på fliken). Där publicerar jag löpande det som jag tycker är värt att uppmärksamma och "bokmärka". Oftast sådant som inte blir till inlägg här i bloggen men ibland kan det bli det ;)

Inga kommentarer: