fredag 12 februari 2010

Don´t Worry Be Happy - iPad is not a computer!


Vi var många som följde presentationen i januari när Steve Jobs äntligen visade upp iPad!
Sedan dess har det skrivits spalt kilometer om inte mil om iPad. En del har sett dess potential andra har synpunkt på vad den saknar.
Först och främst har jag via Hannes hittat en ny blog. MaxiMac! Ja ny och ny, Johan Sandström som skriver har skrivit sedan 2005- 05, respekt! Så ny, nej! för mig Ja!
Johan skrev i förr går att iPad inte är en dator. Och jag håller med honom. Även Johan har sett iPads potential. Den är nämligen inte den dator utan något annat.- Apple har sedan 1984 försökt skapa en dator "for the rest of us!" (Mkt förtjänstfullt om jag får säga så och här på bloggen får jag! ;)
Johan hänvisar till en annan blogg av Thomas Fitzgerald där han utvecklat tankar kring detta med att iPad inte är en dator i en mycket läsvärd artikel. I denna hittar jag
"Some people are openly hostile to the idea of computing being redefined, but the claim that anything else is just a toy though is unfair. Are magazines just toys? Are books? No, of course not. Why then should a device that is designed to make their digital counterparts as easy to use as their analogue ones also be considered a toy? The iPad offers a new way to look at computing, and I think this scares a lot of people."
Precis så känner jag. Vi ser grunden till en helt ny plattform. Dels med den "lilla" iPhone och ni i och med iPad. Dvs en "manick" (device) som gör det enkelt att nå Internet och de verktyg som finns där men även att konsumera media om det så är film musik eller text. Helt utan någon form av dator kunskap och det är just det som är finessen. Alla kan vi peka och använda fingrarna till att peka. Det finns otal av filmer där små barn (ofta flickor;) använder sig av iPhone. Det sitter med andra ord i vår DNA-kod att använda pekfingren. Med ett Interface som är naturligt behövs inga datorkunskaper för att använda dessa saker. De är dessutom mobil och lätta att ta med.
Jag kan se massor av användningsområden inom skolan. Allt från att ersätta läroboken till skönlitteratur men att dessutom utöka dessas potential med filmer och ljud. En möjlighet att ge alla elever det stöd de behöver för att nå sin fulla potential!
Vi kanske skulle tala om 2-1 en dator och en iPad per elever!
Trevlig helg!

1 kommentar:

charlotta wasteson sa...

Oj, oj, oj... Det blir dyrt ... men kul! :D