torsdag 27 november 2008

En till en tanke som slog mig.


Idag betalar skolorna i min kommun ca 17 500:- för en bärbar presetanda dator inklusive licenser, service och garanti i tre år. Det är en Fujitsu-Siemens LB S6420 /C2 P8400/2x1GB/DVD/120GB/ WIFI 5300/UMTS för den teknikintresserade.
Efter den tiden tappar denna dator A-status och hämnar i onåd hos IT-avdelningen om den krånglar. Resultat byta till en ny dvs en livslängd på ca 3 år.

En tanke som slog mig är att leasa en MacBook inklusive licenser, service och garanti i tre år kostar 12 600:- för Falkenbergs kommun. Leasing har tills nu varit ett frågetecken i kommunal ekonomi men i och med avtalet mellan Göteborg stad och tre Apple-leverantörer öppnas nu denna möjlighet enligt min mening för kommunal verksamhet.

Nu har jag fått en mail från Apple där de anger 10 980 kronor för 3 år och då ingår för Falkenberg; dator, licenser, service, garanti, utbildning av pedagoger, försäkring inkl allrisk moment, det trådlösa nätet, utbytesdatorer (ca 2%), tekniker på plats för förebyggande service var tredje vecka och slutligen ett mindre antal parallells licenser för specialpedagogiska ändamål. Inte dåligt! It-avdelningen vad säger ni?

Vad är det vi håller på med!


8 kommentarer:

Prylgubben sa...

Beror på vilka kostnader som ingår. I vissa kommuner så ingår nätverkskostnader i priset för en dator.

Unknown sa...

Så sant Mats men i vårt fall betalr vi för de sk nätet mm via en avgift som beror på elever. Själva licenspengen och kostnader som har att göra med hanteringen av datorer betalar vi per dator så ditt argument håller inte i vårt fall ;-)

Prylgubben sa...

Själv funderar jag på om eleverna ibland verkligen behöver en dator?

Varför inte använda andra verktyg såsom Nintendos Wii eller Playstation 3?

Unknown sa...

Dator och dator. De behöver en manik som gör att de kan kommunicera med omvärlden. Om det är en dator, mobil, WII eller något annat ja enligt mig spelar det ingen roll...

Prylgubben sa...

Jag har en gammal kollega som har varit i Falkenberg och han var imponerad så åk dit! ;)

Unknown sa...

jag var där i september och var även jag imponerad ;-)

Anders Erenius sa...

Vad vi vill som lärare är ju att alla elever skall ha en egen dator. Det är ju först då det verkligen börjar hända grymt roliga saker. Priset är ju intressant så till vida att vi idag betalar för mycket för tjänsten tillgång till dator och nät. Mac eller PC spelar ju idag mindre roll eftersom det är på nätet som man gör jobbet. Plattform blir ju då ganska ointressant. Linux, windows eller vad som helst spelar idag mindre roll än Google, Firefox eller IE. Ropen skall dator till alla....

Unknown sa...

Plattformen blir ointressant precis som du säger. Det vi i skolan behöver är ett enkelt billigt läromedel, så ser jag datorn, för att nå Internet!