torsdag 22 maj 2008

Learning to Change - Changing to Learn

I den bifogade filmen med samma namn som rubriken lär jag mig att än en gång står skolan inför en jätte utmaning. Att gå in i informationsåldern och de ungas nya värld.
Vi får höra att Litteracy (kunskap) för framtiden är att veta hur man:

  • hittar information
  • källkritiskt kollar den
  • kombinerar den
  • lånar av den
  • kommunicerar den
  • sammarbetar runt den
  • använder den till att lösa problem

 Inte att man lär sig allt man måste vet i framtiden.

En helt annan modell än den vi växte upp med...

Dessutom har den ett viktigt budskap: samhället digitaliseras snabbt men utbildningssektorn halkar efter. Den ligger till och med efter kolgruvorna! Alltså är det angeläget att börja tänka - och handla! - för att få fart på utvecklingen.

som Stefan Pålsson skriver i Framtidens lärande.

Se filmen och diskutera, mycket intressant Stefan avlutar med

Men kanske kan den fungera som en möjlig katalysator för debatten som även når in till beslutsfattarna? Och den har ju ett mycket tänkvärt innehåll!

Titta på videon - och börja diskutera!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den videon, Jonas!

Jag har ägnat min föräldralediga dag åt att översätta ord för ord till svenska (i den mån jag klarade av det). Mycket tänkvärt!

Helläckert att jag ser den i lilla Svarte en vecka efter att den publiceras av ett tiotal översmarta professorer, lektorer osv...

Vet du var man kan hitta mer info om deras projekt?

/Joachim

Anonym sa...

Och nu klickade jag vidare till Stefan pålsson inlägg och fick svar på mina frågor...

Må gott!

/Joachim

Lars Ekelöw sa...

Tjja Jonas, coolttt