måndag 23 maj 2011

När alla vännerna gått hem

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Some rights reserved by bthouse68
och festen är slut för länge sen...

Framtidens lärande är slut för denna gång. Efter tre intensiva dagar i Stockholm är jag tillbaka i verkligheten i Lund. En härlig helg med utställningar av Picasso och inte minst David Hockney på Louisiana i Humlebeck DK har gett mig några dagars distans till allt som hänt.
Det som slår mig är att det var alldeles för många bra ord och idéer som presenterades på fel sätt på stora scenen. Undantaget var givetvis Per Naroskin, psykolog, spanare från Sveriges Radio som på ett humoristiskt men också allvarligt sätt kåserade runt tidens lärande. Men många av de andra borde nog inte ställt sig upp på scen. Det är av yttersta vikt att ett framträdande på stora scenen blir tänkvärt intressant men och också med ryckande. Lite kurser i retorik och scen framställan innan kanske...
Erica Lövgren och Vittras elever skötte sig också galant men resten kunde jag vara utan. Inte idéerna i sig de var bra, många av dem, men sätt att framföra dem...
Den stora behållningen var alla mötena under dessa tre dagar. Ingen nämnd och ingen glömd men bland annat kom Arne Trageton och hälsade efter mitt mini-seminarie under fredag. Tack Arne för att du hälsade på och skoj att nätverket "Att skriva sig till läsning" blivit så stort. (På det engelska språket borde det heta The (w)right way to reading ;)

Att etiken på backchanneln kanske inte var den bästa har många tagit upp, bl.a. Jan Svärdhagen men kanske speglar det mer kvalitén på fördragen än på människors beteende. För när Per talade var det inte många som skrev...

mera tankar kommer när jag hinner...



Inga kommentarer: