tisdag 12 februari 2008

Internet Safer Day Mitt liv 2.0


Ännu mera web 2.0. Jan Svärdhagen skirver i sin blogg idag om att Medierådet idag presenterar Internet Safer Day Mitt liv 2.0 - unga berättar om livet på nätet. Internet Safer Day blir startskottet för satsningen Mitt liv 2.0.

På Medierådets sida kan vi läsa följande:

Idag på Safer Internet Day lanserar Medierådet projektet Mitt liv 2.0 om ungas vardag och sociala liv på internet, i samarbete med Utbildningsradion och Kulturskolan Stockholm. Under 2008 bjuder vi in ungdomar över hela landet att göra personliga digitala berättelser om livet på nätet.Genom att bjuda in ungdomar i åldern 12-18 år att göra personliga digitala berättelser om livet på nätet hoppas vi skapa ett forum för dialog mellan unga och vuxna. Startskottet för Mitt liv 2.0 går på Safer Internet Day 2008 den 12 februari. Safer Internet Day är ett årligt återkommande evenemang arrangerat av EU-nätverket Insafe, där Medierådet sedan flera år ingår som svensk partner med kampanjen Det unga internet. Utöver diverse projekt under 2008 kommer en stor uppföljning av Mitt liv 2.0 att ske vid nästa Safer Internet Day, februari 2009.Deltagande för att få stöd lokalt och med det praktiska arbetet med skapandet av de digitala berättelserna, kontakta gärna lokala Mediecentra/AV-centraler eller Regionala resurscentra för film och rörlig bild. Via Medierådet kan ni också få kontakt med Medierådets informatörsnätverk. Under våren kommer vi att erbjuda handledarutbildning vid ett antal tillfällen för metoden digitalt berättande. Kontakta Simon Strömberg på Kulturskolan Stockholm för mer information via epost: simon.stromberg[a]kultur.stockholm.se eller telefon: 076-825 35 53.

Inga kommentarer: