torsdag 21 januari 2010

BETT 2010 - Playful Learning

Många intryck fins kvar från förra veckan. Det som fastnade mest var två saker.

Be Creative - Playful Learning - Publicistiskt arbetssätt

Att skolan många gång tyvärr dödar kreativiteten har jag skrivit om många gånger. Sir Ken Robinson talar på ett mycket förtjänstfullt sett och det inlägget hittar ni här "Dödar skolan kreativiteten?"

Stephen Heppell valde Playfull Learning för årets tema på BETT och vad det handlar om kan ni höra i denna film. Kort ser jag det som samma sak som The Fun Theory handlade om och som jag skrev om i "Rolighetstoerin.se - The Fun Theory". Dvs om man ha roligt när man lär sig så blir resultaten så mycket bättre. I grund och botten se till att eleverna har roligt i första hand och innehåll i andra hand för utom det första blir det inget av det andra som fastnar och det är ju det som räknas!




Men publistiskt Arbetsstt då underar ni. Jo Tackvare att vi nu har 74 fungerande MacBook och iMacar på skolan är det dags att börja använda, skapa och publicera podcaster och filmer kring vårt skolaarbete. Jag och Ulf var på en presentation om hur enkelt det verkligen är att med iLife och iWork skapa t.ex. en podcast på 5 min. Har du din presentation färdig är det bara att dra och släppa denna i Gargeband, lägga på några jinglar, tala in det du vill säga och sedan exportera til iTunes. Klart! Vill du se hur du gör. Gå till Apples hemsida!

Exempel på podcasts från BETT hittar ni på denna sidan MISCO där engelska elever har skapat podcast om mässa på mässa och lagt ut.

Inga kommentarer: