måndag 1 september 2008

Om IT-avdelnings nära förestående död och Moln!

Det är vad dages inlägg handlar om.
Tack vare Katedralskolans Gymnasiechef Kennet Flennmark, som jag träffade i morse, fick jag tipset att läsa en mycket intressant artikel som förklara det här med "Software as a Service" och "Cloud Computing" mycket väl.
Den är publicerad i SvD igår 31 augusti 13.34 och heter "Det globala nätverket tar över"
Vaddå IT-avdelningsdöd. Ja om det nu inte finns några applikationer eller mycket få som behöver packas, distubueras, uppdateras och fixas vad skall då IT-avdelning göra. Som vanligt inte mycket säger nog några av er...
Skämt och sidor. Det låter som en mycket billig affär att hyra programvara när man behöver den och sedan barakoppla upp sig mot en server någonstans i världen...
Tom Pyttemjuk (Microsoft) har insett att framtiden för deras nuvarande affärsidé är begränsad och man tar virualisering på stort allvar. Författaren tar bla upp en bok av Nicholas Carr, The Big Switch. Rewiring the World from Edison to Google (Norton, 278 s) och i artikelns står det
Carrs mediehistoria över internets framväxt låter förstå att omvandlingen av ens ”desktop” till ett slags ”webtop” länge legat latent i webbmediet. Samtidens snabba nätverk ligger därför till grund både för den sociala webb 2.0, liksom för nya affärsmöjligheter där exempelvis Amazon hyr ut sina servrar eftersom deras totala datapotential bara kommer till användning någon gång per år. Företaget Animoto som online och automatiskt skräddarsyr mediepresentationer av användares fotografier och musik – det vill säga relativt tunga filer – kunde till exempel för en tid sedan genom att hyra in sig i Amazons ”moln” av datakraft, klara av att serva 25000 personer i timmen. I stället för att öka den egna serverkapaciteten hundrafalt, vilket knappt hade varit möjligt, betalade de tio cent i timmen per Amazonserver.

En fantastisk idé med en typisk Win - Win situation för både Amazon och Animoto och anänvdarna dvs du och jag...

OM ni frågar mig så tror jag som jag skrivit tidigare att allt en elev behöver av IT är en enkel webbrowser och då menar jag inte Firefox, Safari eller ie utan en enkel billig laptopp typ Asus Eee PC för att nå de resurser på Internet som man just nu arbetar med. OBS här talar jag om hårdvara som IT. IKT är en helt annan sak. Det kommer alltid att behövs pedagoger som guidar eleverna till ny tankar och idéer.

Så snälla ge skolan en bred stabil trådlös anslutning till Internet och en vision om IKT i svensk skola. Då kan vi tala om ett Sverige som står rustad inför framtiden!

Ps glöm inte att läsa artikeln också...

Inga kommentarer: