torsdag 13 mars 2008

Det svåra enkelt och det vardagliga vackert!

Varför är det så svårt för vissa företag att göra produkter enkla fast de är komplicerade?

Varför är det så svårt för vissa företag att förstå att designen är viktig?

Jag läser på Apples hemsida om Francis Ford Coppola och hans nya film "Ung på Nytt" eller som den heter på engelska "Youth Without Youth". Som parantes är det som vanligt inte samma stuns i filmtiteln på svenska...
Nåja som det står i artikeln på Apples ursnygga sida...

Efter tio års uppehåll återvände Francis Ford Coppola till filmskapandet med filmen ”Ung på nytt” – egenfinansierad och med en förvånansvärt låg budget. Samtidigt återvände han till sin samarbetsbartner sedan många år, Orcar-belönade filmredigeraren Walter Murch. Det tog sex månader för Murch och medarbetarna att redigera filmen och de förlitade sig på Final Cut Studio genom hela processen. ”I slutskedet av redigeringsarbetet arbetade vi med vad som skulle bli filmens slutgiltiga upplösning”, förklarar Murch. ”Så om man bortser från färgkorrigeringen kan man säga att den film som vi tog fram med hjälp av Final Cut Pro och som sedan lämnade redigeringsrummet var den faktiska, färdiga filmen.

Dvs på samma dator som jag har... ok jag har inte Final Cut Pro men vi använder iMovie framgångsrikt på skolan och stoltheten i elevernas ögon när de visar sin alster är värt allt!

Efter tre dagar med iPhone så förstår jag inte hur jag kunnat använda något annat innan. Det är så enkelt att göra saker på telefonens gränsnitt att det nästan är löjligt. Tom inbitna Windows användare eller Sony Ericsson och Nokia användar för den delen är MYCKET imponerade efter at få lekt lite...

Va sa du 399 USD det blir... knappt 2 500 SEK... det var vad jag gav för min, nä jag gav mer...

och så tittar han med nästan avsky på sin inte allt för gamla W910...

Hur kan Apple komma och revolotionera så?

Jag tror att det är att de ger sig inte förrän det är bra OCH de tänker i andra banor... utan för ramarna.

Jag hoppas att vi i skolan orkar låta eleverna få göra det.
I vilket fall som helst är jag stolt att jobba på en skola som försöker och jag känner mig lyckligt lottad av att kunnaanvända produkter från Apple, att jag fick en andra chans och kom tillbaka...
Ni kan kolla på Kullander & Kullander och välj switcher så får ni se...

1 kommentar:

Anonym sa...

Fotomodellen Jonas krånglar inte till det! Coolt!