onsdag 1 juni 2011

Then like a bird of prey she captures me

Idag skall jag tipsa om ett fantastiskt verktyg för er som har en bärbar dator mobil eller liknande.
Det är ju härligt att kunna ta med sig sin dator/mobil över allt men det finns en baksida. Man kan glömma den. Det gjorde jag en gång i säkerhetskontrollen på Bromma. Sen till flygplatsen och därmed hög stressnivå gjorde att jag glömde datorn på bandet i alla hast. Som tur var upptäckte jag det inte förrän jag var på väg ut från terminalen i Malmö. Snabbt bort till information. Jo de hade den i tryggt förvar på Bromma och jag fick tillbaka den dagen efter. Puhh!
Men alla är inte lika lyckligt lottade. Det är har Prey kommer in! Det är en "Open source anti-theft solution for Mac, PCs and Phones"
Du kan ansluta upp till tre enheter i gratis versionen och den lokaliserar enheten om du blir av med den. Har enheten en kamera tar Prey även bild på den som sitter vid enheten och som sagt visar var den befinner sig var 10 minut. I gratis versionen visas bara de 10 senaste platserna men det går bra att uppdatera till betala version om man önskar. Man kan skicka meddelanden ljud och tom spärra enheten. Låter smidigt och något som alla borde installera. Tack Jens för tipset.


Prey Project introduction from Carlos Yaconi on Vimeo.

Trevlig helg!





Inga kommentarer: