torsdag 15 april 2010

There Is A Happy Land

Läser idag på Google Earth Bloggen om att man i Israel verkligen förstått vikten av Google Earth. Några High Schools har lagt till programmet i deras geografi examina. Inte bara det att man får använda programmet utan man måste använda det för att lycka fullt ut. Fantastiskt. Varför har vi inte tänkt på det?
According to the head of the Education Ministry Supervisors Department, Dalia Fanning, "Incorporating Google Earth in the final allows students to use interactive maps, observe geological layers and computer animation. It allows students to 'fly' over the area and 'land' according to the test's requirements."
Programmet i sig är en helt otroligt resurs och jag har haft det högt på min lista av intressanta program för skolan. En bra överblick på hur man kan använda det i undervisngen hitttar ni på Teacher On Demand och det är givetvis också därifrån jag har tagit filmen nedan. Just i denna del av totalt 16 visar en simulering av vad som händer om isarna smälter.



Och så tillbaka till inläggets titel som kommer från en av mina favoritartister enillgt min mening bättre låtar. Den är rätt okänd eftersom den kommer från David Bowie första skiva när han fortfarande var kände under namnet David Jones. Första versen låter så här. Andra raden passar in i dagens skola tycker jag.
There is a happy land where only children live
They don't have the time to learn the ways Of you sir, Mr. Grownup
There's a special place in the rhubarb fields underneath the leaves
It's a secret place and adults aren't allowed there Mr. Grownup,
Go away sir
Charlie Brown got's half a crown, he's gonna buy a kite
David Bowie från första skiva 1968. En stor rock-/popstjärna som påverkat 4 generationer av rock och pop musik. För att få en lite insikt i allt han gjort titta på denna länk.