fredag 18 december 2009

Bambuser - And theres an app for that!

Ho Ho Ho!
Bambuser har äntligen en app för iPhone och jag har testat. Ni hittar resultatet i högermenyn en bit ner...
Fungerar klockrent tycker jag. I alla fall på andra försöket.
Apple har givetvis släppt en julreklam för iPhone och App-Store!
Njut God Jul!!


torsdag 17 december 2009

Så länge det finns kreativitet så finns det hopp!

Det lackar mot Jul och den första snön har lagt sig i Skåne!! och kylan verkar kunna stanna ett tag... hmm
En termin har gått och massor har hänt och skrivits. Vi har fått en ny Skollag presenterad som innehåller skolbibliotek. Lund har blivit presenterad en IKT-strategi som är ute för remiss och min skola har testat Unikum med mer smak...

Till nästa år stundar en ny resa till BETT med mina rektorer denna gång skoj. Nya datorer till skolan och kanske något mer vi får väl se...

Filmen nedan visar att om man tänkerOM och använder sin kreativitet är allt möjligt ;)
Tack för tipset IT-mamman och

God Jul och Gott Nytt År!

onsdag 16 december 2009

En söt historia...

Dödar skolan kreativiteten!? del 2

För ett tag sedan skrev jag om denna rubrik...
Tack vare DrPO har jag hittat ännu ett inslag i debatten. Här är Fredrik Härén om ämnet "Dödar skolan kreativitet?!"

tisdag 15 december 2009

Bullshitfilter and the Media Revolution!

Tack vare Lena Carlsson och Johanna Karlén fick jag upp ögonen för Dr PO´s Third Opinion! där han i ett inlägg skriver om vikten av att ge våra elever ett Bullshit-filter. Fantastiskt ord och bra formulerat med stor fniss faktor... Tack PO! Det finns även en fortsättning del II
Där i första avsnittet skriver han:
Våra barn växer upp i en värld där tillgängligheten till information är i det närmaste obegränsad. Att de då ska lära sig årtal för krig, kungars namn, floder i Italien och andra fakta utantill bara för att fylla en läroplan känns väldigt fel. Jag säger inte att de inte ska lära sig dessa saker i skolan, men syftet med att lära ut skall vara för att ge eleverna ett bra bullshitfilter.

21th century learning enligt John Seely Brown

Ta en timma och lyssna!

måndag 14 december 2009

Framtiden - vad finns det då?

Omöjlig uppgift att gissa egentligen. Det vet vi det finns många uttalanden om datorer och Internet som varit fel...
E del har dock varit rätt, se Tankar om en framtid
Så att gissa om vad som komma skall är nästan omöjligt men en coool sak har jag hittat på Youtube, denna fantastiska resurs, där Sports Illustrated visar en prototyp av tidningen inför framtiden... strunta i de lättklädda damerna för det är inte de so är det intressanta utan läsupplevelsen... Här är ett företag som tar tag i framtiden i stället för att följa den...


Eller IKEA-katalogen på en enligt uppgift kommande iTablet från Apple...

Framtiden är redan här!

Den är bara lite ojämnt fördelad! (William Gibson)

Vad menar han/jag med? Hmm lite förenklat... trots att jag och de flesta av er som läser detta redan vet att det finns så otroligt mycket där ute på det sk nätet som vi kan använda i skolan redan idag till ingen kostnad så är det fortfarande så att de flesta lärare delar dator med 2-3 kollegor om ens det. Att det går i bästa fall 8 elever på varje elevdator. Dessutom vet inte ens de flesta lärare om hur de kan använda det eller får utbildning i det.
Men det finns bra exempel över hela Sverige där ledningen eller enskilda lärare gör en skillnad. Där man tänker om och utan för boxen som resulterar i bra exempel.

Google levererar faktiskt många bra lösningar för bland annat skolan. I USA har de något som heter Google Teacher Academy förkortat GTA, hmm nåja en gratis tjänst för skolor att på en dag utbilda sina lärare i hur man kan använda nätet som resurs. När får vi det i Sverige?


Google Labs har kommit med något nytt och intressant som de kallar Living stories. Tillsammans med två stora tidningar, "The Wasington Post" och "New York Times" har de skapat en test där man kan följa "story" i realtid dvs allt från originalet till hur detta uppdateras och utvecklas. Låter som ett mycket intressant verktyg för SO tex...


Tipset från Free Technology for Teachers en bra blogg värd att följas...

fredag 11 december 2009

Vi har alla möjligheter! - TÄNK OM!

Från Hans Rehnman får jag idag input om att vi faktiskt lever i de bästa av länder.
Vi i Sverige har alla förutsättningar som behövs för en skola för framtiden och ett land i framtiden.
Hans tar upp:
Vi är världens mest IT-mogna land.
Vi är det land i världen som har bäst förutsättningar att ta den absoluta tätplatsen i Kreativitetssamhället, som ju nu kommer efter Informationssamhället. Det har Richard Florida redan talat om för oss, men ingen lyssnar.
Enligt Inglehart, Welzel & Foa är svenskarna dessutom i princip världens lyckligaste folk. Läs mer om det HÄR.
Men det enda vi fokuserar på är hur bra det var förr....
Om vi bara återskapar skolan hur den såg ut på 50-talet då, då ni kommer allt att bli bra.
Nej Jan Björklund och alla ni som tror att det var bättre förr. Det var det kanske då men nu är nu och det går inte att gå tillbaka. Fokuser i stället på det som är bra just nu och gör det bättre.

TänkOM!

torsdag 10 december 2009

Internet är stort – men hur stort?!?


Tack till Kaffemannen Jan Svärdhagen för tipset. Läs mer på Lifehacker

onsdag 9 december 2009

Jag har fått ett brev från Arne Trageton! =D

Jag fick ett mail igår em från Arne. Wow tänkte jag och mycket riktigt var det ytterligare info till mitt inlägg om "skriva sig till läsning" så jag tar och publicerar hans svar här nedan. Tack Arne för att du tog dig tid och utvecklade mina tankar om ditt eminenta arbetssätt.
Hei!
Ved surfing på "att skriva sig till läsning" oppdaget jeg din interessante blogg, med siste artikkel, der du kommenterte Erica Lövgren og Guldäpplet.
Men så skrev du om "ljudande tangentbord" Det var vel fra TV programmet Skolfront: Ut med pennan-in med datorn? Jeg mener dette kan være nyttig for svakere elever, men ellers er pararbeide bak datorn sentralt for meg. Her får du to elevers "ljudande", de hjelper hverandre, intens muntlig kommunikasjonstrening om hva de skal skrive, og det er gratis. Som studiodiskusjonen til slutt viste, brukte Brickebacken bare gratis begagnade dator+skriver, ingen internetttilkopling. Selvsagt trenger klasser på høgre trin mer avanserte saker men for F - åk2 mener jeg det viktigste er å bli duktig til å skrive og lese. Da får de bedre utbyte av de mer avanserte ting senere.

Her kolliderer jeg ofte med IT teknisk ansvarlige i Sverige. Mange lærere får ikke bruke gratismaskiner fordi IT ansvarlig er redd for ekstra arbeid med å serve disse maskinene. Så sant de ikke er tilkoplet internett og kun brukes som skrivemaskiner blir det sjelden problem. Dersom det blir problem, bare kaster en datorn og henter opp en nygammal fra lageret i kjellaren.
Beste helsing
Arne Trageton
Mer info finns att hitta om du söker på skriva sig till läsning på Google

tisdag 8 december 2009

Vill du utöka ditt tänkande? - Prova Primal Fusion

Har du tänkt en tanken men vet inte vad du skal använda den till eller att du har många tankar som du inte får att hänga samman.
Primal Fusion kan hjälpa dig. OBS detta verktyg är fortfarande i sluten Alpha men jag tycker det verkar lovande.Hur fungerar det då?
Anteckningar + Brainstorm + Sökningar och eget material liksom sammanfogat...
Hmm ja... titta på filmen, det är enklare ;)

torsdag 3 december 2009

Skype för möten i skolan...

Idag kommer två exempel.

Det första handlar om 6-åringar som skypar med 6:or och kommer från Lena Gällhagen som berättar om hur en 6:a i Orminge Skypar med en förskoleklassen i Älta.
Eleverna var väldigt spända, och det här märktes att de tyckte var jättekul.
Först hade sexorna förberett ramsor där de mindre barnen skulle fylla i ett rim. Sedan blev det frågestund.

- Hur är det att gå i 6:an? undrade någon,
- Ska det bli spännande att börja i 1:an?
- Gillar ni fotboll?

Att kommunicera med skypes videomöte kändes enkelt och inspirerande. Direkt efter mötet funderade 6-åringarna på om de i vår skulle kunna åka till sexornas skola och hälsa på "på riktigt".

Det andra exemplet kommer från Falkenberg, Frökens Funderingar, där man tagit till Skype för utvecklingssamtal. Inte alla samtal men de som kommer i mellan. Ni vet de familjer som man egentligen vill träffa oftare.
Med hjälp av Skype och Unikum så håller man mellanmöten för avstämning och uppföljning. Enkelt och snabbt och alla får komma till tals. Så här skriver Lena Carlsson
Det finns flera fördelar, som jag ser det:
Vi blir inte lika tidsbundna: Det är lättare att lägga in strötider för läraren, det gör inte så mycket att det inte är fem samtal på rad, eftersom man inte behöver vänta ett par timmar i skolan innan föräldern kan komma. Är man hemma kan man utnyttja tiden mellan två samtal till annat. Miljömässigt spar vi in transporter till och från skolan + de utsläpp som då sker.
Tänk på skolor med riksintag, eller där den ena föräldern bor långt borta, plötsligt kan de enkelt vara med!
Nackdelar? De första samtalen vill jag nog träffa vårdnadshavarna ändå, när jag fått en ny klass. Det kan nog vara bra för föräldrarna att få känna in skolans miljö på plats också.
Men jag skulle gärna sedan, när en relation finns etablerad, mycket väl kunna ta en majoritet av samtalen via Skype.
Och tänk så smidigt att använda det till de uppföljningssamtal där man egentligen bara konstaterar att de insatta resurserna har gett resultat!
Japp, jag ska definitivt prova!
Genialiskt båda två...

...synd bara att Lund inte kan använda Skype pga plattformen inte innehåller det programmet och många fler nyttiga program. Men nu bryter Gunnesboskolan sig loss och jag misstänker att fler kommer att följa. Jag vill dock deklarera att jag är för idéen med en central IT-avdelning som står för grunden. Dvs att alla skall kunna nå Internet och ha tillgång till datorer men när denna grund inte släpper loss kreativiteten hos beställarna utan håller dem tillbaka t.o.m. motverkar utvecklingen då har IT-avdelningen tappat sin legitimitet.
Jag tror numera på en balans, med en IT-adelning som står stommen d.v.s. nätverket och vissa centrala obligatoriska system och som kan erbjuda tilläggsmoduler som förvaltningarna och skolorna kan köpa om de vill men även köpa från externa aktörer om de passar verksamheten bättre. Dessa tilläggsmoduler kan vara datorer tillbehör mm.

onsdag 2 december 2009

Twitter in Plain English

Hittade denna film i min "Google Reader"-ström idag och kände att jag måste dela med mig av den...

tisdag 1 december 2009

IKT-strategi och nya datorer!!

Lunds kommun har i dagarna släppt sin nya IKT-strategi till remiss. Inget är alltså taget eller beslutat men själva texten i sig är intressant och framtidssträvande. Snyggt jobbat Judith och Johanna!!!
Inga jätte nyheter för de som har följt denna blogg och helt i linje med mina tankar om en skola för framtiden men intressanta delar är bla
  • Ett mål är att all personal och alla elever ska ha tillgång till en bärbar dator.
  • Pedagogerna ska kontinuerligt erbjudas tid för kompetensutvecklande insatser och tydliga planer för dessa ska utarbetas. Liknande planer måste också finnas när det gäller skolledarnas kompetensutveckling.
  • För att uppnå målen måste en skolövergripande investering göras. Inom en tvåårsperiod, med start våren 2010, ska samtliga pedagoger och elever i årskurs 7-9 och alla gymnasieelever utrustas med en egen bärbar dator.
Lund skall alltså satsa på 1-1 om strategin går igenom och detta inom två! år!!!

Det enda jag egentligen reagerar negativt på är ett stycke i strategin där man kan tolka att det är IT-avdelningen som skall stå för leverans, support och underhåll av dessa elevdatorer. Detta är enligt min mening totalt vansinne, framför allt ekonomiskt. Att kommunen skall bygga upp en organisation som skall stå för logistiken för 15 000 datorer är inte rätt. Vi måste i så fall anställa nytt folk som vi tar arbetsgivaransvar för i alla framtid, nåja nästan. Vad som behövs om fem eller tre år vet vi inte men det finns externa aktörer som bara står och väntar på att få hjälpa oss med detta och som både kan och vill. Nej köp in denna tjänst och ge eleverna och pedagogerna datorer utanför den nuvarande plattformen. Den, plattformen alltså fungerar inte så dynamiskt som krävs för att den skall serva skolan med det som vi behöver.

Som ett steg i denna riktning kommer Gunnesboskolan 6-9, att byta ut alla nuvarande stationära PC maskiner mot bärbara MacBook. Det kommer att finnas en dator per pedagog och en vagn med 10 MacBook per arbetslag efter jul! Samt en vagn med 12 MacBook i stället för dagens IKt-hylla samt 8 iMac 20" för eleverna i biblioteket. Bildsalen utrustas med 4 iMac 21" för filmredigering och bildhantering.
Inom resten av områdets skolor kommer vi också att starta en upprustning. Trådlösa nät är eller skall beställas till Hubertusgården och Gunnesboskolan F-5. Bärbara datorer till lärare som klarat nivå 3 och som vill använda datorerna i klassrummet är beställda. Till nästa år kommer de stationära PC som idag finns att bytas ut mot bärbart. Om det blir MAc eller PC är upp till pedagogerna. Det är ju trots allt de som i samråd med rektor bestämmer vilket läromedel som skall användas.
Ett steg i rätt riktning och början till vår 1-1 satsningen inom området. Mot framtiden med tillförsikt...

Spotify och Twitter!

Twitter har blivit en stor sak för bl.a.a företag att hålla koll på. Jag har hört många berättelser om personer som har haft synpunkter på ett företags produkter på bl.a. Twitter och nästan direkt fått kontakt från företaget om hur de kan rätta till det som uppstått. Snacka om att vända ett klagomål till en en positiv marknadsföringsåtgärd.
Spotify inte minst har förstått det här med sociala medias kraft. Framför allt gillar jag det att jag direkt i Spotify kan Twittra om en låt eller lista. På deras SpotiChart följer de Twitter flödet i realtid och snappar upp alla Tweets som handlar om just Spotify.

Julkalender från LTH och svt.se

Årets julkalender i svt.se har en chans att bli klassisk. Mini och Midi skrattade gott åt första avsnittet. Super Snälla Silver Sara och Stål Henrik har blivit pensionärer och får i uppdrag av dotter Studs Stina, tror jag det var, att passa barnbarnen. Stål Henrik som precis gjort färdigt Superhjälte boken med alla hans och Saras äventyr plockar fram boken och berättar om hur det började...
Där efter tog vi fram den bärbara till matbordet! och tittade på LTH´s Kemi Julkalender 2009 som starkt rekommenderas Dagens lucka är flammande intressant ;)
Det finns ett experiment per dag som läggs upp på LTH kanal på YouTube Tyvärr kan man inte klistra in filmen här i bloggen men gå dit och titta med barnen varje dag!

Eftersom LTH inte låter mig visa sina avsnitt via embedded så kommer här första avsnittet från svt i stället...